c

Tunnelproffsen finns i Finland

När Skanska bygger tunnelbanans nya station i Nacka kommer experthjälpen från grannlandet. De finska tunnelproffsen hade dock ett krav – bastu i anslutning till arbetsplatsen.

Frank Ollas är maskinansvarig i Skanskas tunnelbanebygge i Nacka.
1 av 4 Frank Ollas är maskinansvarig och jobbar tillsammans med femtio finska kollegor i Skanskas tunnelbanebygge i Nacka.
Frank Ollas jobbar med maskinunderhåll.
2 av 4 Att sköta de enorma tunnelborrmaskinerna viktigt arbete under tunnelbanebygget i Nacka.
Den 1,2 kilometer långa tunneln växer med ungefär fem meter per dag.
3 av 4 Den 1,2 kilometer långa tunneln byggs genom att borra, ladda och spränga och växer med ungefär fem meter per dag.
Skanska bygger ut tunnelbanan på uppdrag av Region Stockholm.
4 av 4 Skanska bygger på uppdrag av Region Stockholm och projektet omfattar en tunnelbanetunnel inklusive ett plattformsrum och två biljetthallar i Nacka.

När Region Stockholm bygger ut tunnelbanan har Skanska fått i uppdrag att färdigställa etappen längst österut – 1,2 kilometer spårtunnlar med tre uppgångar vid station Nacka. 300 000 kubikmeter berg ska sprängas bort och en av dem som får det att hända är Frank Ollas. Han hade knappt hunnit komma hem från ett tunneluppdrag i Göteborg när telefonen ringde. Skulle han som erfaret tunnelproffs kunna tänka sig att åka till Sverige igen? Nu jobbar han i Nacka, tillsammans med ett femtiotal finska kollegor.

– Det var ett lätt beslut. Visserligen trivs jag bättre hemma i skogens lugn än med storstadslivet, men vi är ett riktigt sammansvetsat team och på många sätt är det som en andra familj, säger Frank som bor i Lapinjärvi i Nyland med fru och utflugna barn.

Belöningen ovan jord

Frank är maskinansvarig och sköter underhållet av de enorma tunnelborrmaskinerna som sakta tar sig genom berget, ungefär fem meter om dagen. Arbetsplatsen är fuktig och mörk och det kan vara utmanande att hantera de tunga, oljiga maskindelarna. Ovan jord finns belöningen. I slutet av skiftet går Frank direkt till bastun som togs till byggarbetsplatsen på finländarnas begäran.

– För oss på tunnelsidan är det tradition att basta varje dag efter jobbet. Det är liksom hela poängen. Efter det återstår bara mat, sova och så upp tidigt till nästa arbetsdag, säger Frank.

Viktigt känna förtroende

De finska experterna är uppskattade på Skanska för sina specialkunskaper, som de samlat på sig i otaliga tunnelprojekt för vägar, gruvor, avlopp och vattenförsörjning. Erfarenheter som är viktiga i en riskfylld miljö.

– Att du känner förtroende för dina kollegor är avgörande. Vi har jobbat ihop länge och känner varandra så bra att alla vet vad som ska göras utan att någon behöver säga ett ord.

Godare kaffe

Även om arbetet i stort sett är detsamma som i Finland, finns det en sak som överraskat de finska medarbetarna.

– I Finland dricker alla kaffe ur pappmuggar och går in i fikarummet med smutsiga skor. I Sverige går man i strumplästen, använder riktiga muggar och alla tar med sig koppen till diskmaskinen. Det kan tyckas vara en liten sak, men det skapar en trevligare arbetsmiljö och kaffet blir godare!

Senast uppdaterad: 2023-06-17

Rekommenderad läsning