c

Skolsamverkan i Malmö ger trippel nytta

Hur fungerar arbetsliv och näringsliv på riktigt? Finns ett jobb för mig där ute? Gymnasieelever i Malmö kommer ett steg närmare svaren med hjälp av fyra klasscoacher från Skanskas projekt Citadellsstaden.

Dagens lektion i marknadsföring för Jensen gymnasiums ekonomitvåor är ett nedslag i elevernas framtida yrkesvardag. Klassen ska göra en reklamkampanj i sociala medier som lockar nya målgrupper att söka jobb på Skanska.

- Det här är vad vi kallar ett ”skarpt case”, vilket innebär att eleverna ger sig ut i verkligheten för att ta reda på hur det fungerar på riktigt där ute. Alla är inte ämnade för att sitta i skolbänken hela tiden. Genom att jobba så här får eleverna chansen att visa sina kunskaper på ett annat sätt, säger klassens mentor och ekonomilärare Karoline Åkerblom.

Klassen har gjort studiebesök hos närliggande byggprojektet Citadellsstaden där nya bostads- och kontorskvarter växer fram. Under samma tid får de ämnesundervisning av klasscoacher från Skanska med olika kompetenser och roller i projektet. Nyttan är trippel. Klasscoacherna inspirerar och delar med sig av sin erfarenhet och får själva med sig insikter om den yngre generationens perspektiv. Förhoppningsvis sås också ett frö hos elever som i framtiden söker sig till byggbranschen.

Det är riktigt coolt

Utifrån lärdomarna ska eleverna komponera sina reklamkampanjer. Motivationen är på topp för att göra ett bra jobb: den kampanj som Skanska gillar bäst kommer att nå ända ut i verkligheten.

- Vi ska göra en slags reklam, till exempel en film eller bild och sedan ska Skanska lansera det. Det är riktigt coolt faktiskt, säger en av de deltagande eleverna Simon Jörme, och tillägger med ett skratt: Jag vinner garanterat.

Just det faktum att eleverna fått ta del av en annan verklighet än skolans är det han uppskattar mest med samarbetet.

- Det blir väldigt mycket skola, skola, skola annars.

Klasskompisen Filippa Olsson håller med.
- På vanliga lektioner får man aldrig testa och se hur saker funkar på riktigt. Här får vi en annan förståelse. Och Skanska får vår syn på vissa saker som de själva inte kan.

Fyller i luckorna

På dagens lektion berättar Mikael Nilsson, marknadschef på Hem från Skanska, hur man samarbetar med influencers för att väcka intresse för Skanskas bostäder. Han vill ge eleverna inblick i hur det är att jobba med marknadsföring i praktiken och hur villkoren ser ut i arbetslivet som de ska kliva ut i om några år. Han tror att samverkan mellan skola och näringsliv fyller en viktig funktion.

- Speciellt på skolor som den här, där en del av eleverna kommer från samma ytterområde i Malmö som jag själv växte upp i. Många unga där har ingen klar bild av hur näringslivet eller en arbetsplats ser ut. Jag tycker det känns väldigt bra att bidra till att fylla i de här luckorna. Förhoppningsvis kan de få en lättare väg framåt, kanske tänds en gnista och de hittar ett mål och en riktning i studierna, säger Mikael Nilsson.

Skolsamverkan utförs i samarbete med organisationen My Dream Now som jobbar med att koppla ihop arbetsliv och skola. Målet är att både bidra till bättre framtidsmöjligheter för ungdomarna och skapa ett ökat intresse för naturvetenskap och byggsektorn.

Tips om vuxenlivet

För eleven Leo Prekali innebär samarbetet med Skanska en välkommen förberedelse inför nästa livsfas.

- Nästa år fyller vi 18 och blir vuxna, då är det skönt att ha fått lite tips om arbetslivet och framtiden. En bättre bild av livet som vuxen är något vi ungdomar behöver, säger han.

Klasscoachen Mikael Nilsson känner att även han får många positiva effekter med sig från klassrummet.

- För mig som Skanskamedarbetare ger det en extra stolthet att gå till jobbet, att vi som samhällsbyggare tar ett socialt ansvar. Och så lär jag lär mig mycket av eleverna. Jag är betydligt äldre och har en del förutfattade meningar om den digitala världen som är deras hemmaplan. Jag suger åt mig alla insikter som de hasplar ur sig i parti och minut, så det är fantastiskt roligt.

Senast uppdaterad: 2020-01-27