Skanskas BoKlok och Nya Hem får pris för att ha Sveriges nöjdaste kunder

För andra året i rad har BoKlok (Skanska + IKEA) vunnit första pris i Prognoscentrets branschmätning ”Sveriges nöjdaste kunder” för bostadsutvecklare. Även Skanska Nya Hems bostadsprojekt Solterrassen i Umeå får pris för Sveriges nöjdaste bostadskunder.

BoKlok, Skanska och IKEA tillsammans. Familj på gräsmattan framför sitt BoKlok-hus.
1 av 3
2 av 3 Solterrassen är ett flerbostadshus med 42 lägenheter på Teg i södra delen av Umeå.
3 av 3 Glada miner vid Prognoscentrets prisutdelning till BoKlok för Årets nöjdaste kunder samt Bästa projekt till Nya Hems Solterassen.

Undersökningen avser bostäder som färdigställts för inflyttning under 2018 där BoKlok (boendekoncept utvecklad av Skanska och IKEA) fick ett NKI (Nöjd Kund Index) på 76, vilket kan jämföras med branschsnittet på 70 i Prognoscentrets branschmätning.

- Vi är väldigt glada och stolta över förstapriset. Alla i BoKlok jobbar hårt varje dag för att vi ska kunna skapa bra hem. Att vi kommer etta i år igen är ytterligare ett kvitto på att det går utmärkt att kombinera lågt pris, hög kvalitet och högsta kundnöjdhet, säger BoKloks vd Jonas Spangenberg.

Nya Hems Solterrassen NKI-värde på 91

Skanskas egenutvecklade bostadsprojekt Solterrassen i Umeå är det projekt som har nöjdast kunder i branschmätningen för NKI (Nöjd Kund Index). Kundernas nöjdhet uppgår till ett NKI-värde på 91, vilket kan jämföras med branschsnittet på 70.

Solterrassen är ett flerbostadshus med 42 lägenheter på Teg i södra delen av Umeå som stod inflyttningsklart förra våren. Här har Skanska Nya Hem tillsammans med arkitekter skapat moderna Svanenmärkta lägenheter med låg energiförbrukning och genomgående hållbara och tidlösa material såsom tegel, trä och betong. Stora glaspartier maximerar ljusinsläpp i lägenheterna. Bostadsrättsföreningen har en stor gemensam terrass med Pergola, odlingslådor och planteringar. Här finns såväl sittytor för sköna grillkvällar som avskilda platser när man vill dra sig undan med en kopp kaffe och en god bok i solen.

- Vi är väldigt nöjda och stolta över detta projekt där vi genomgående fått positiva kommentarer från lägenhetsinnehavarna. Att nå 91 i Prognoscentrets undersökning är ett mycket bra resultat och ett kvitto på att vi lyckats väl, säger Mats Andersson, affärsutvecklare, Skanska Sverige.

Prognoscentret är en ledande leverantör av marknadsanalyser inom bygg- och fastighetsmarknaderna. NKI-undersökningen genomförs med en webbaserad enkät, kompletterat med brev, NKI index är en sammanvägning av tre frågor: Hur nöjd kunden är med bostadsföretaget totalt sett, i vilken utsträckning deras förväntningar blivit uppfyllda samt hur nära ett ideal företagets prestation har varit. Solterrassens resultat är ovanligt högt för dessa undersökningar.

- Vi kan se att vi genomgående har höga betyg i de frågor som kunderna traditionellt värderar högt såsom pålitlighet i agerande, personlig service och bostadens kvalitet. Det här är ett utmärkt tillfälle att gratulera alla som varit inblandade på något sätt i detta fina projekt, säger Mats Andersson.

Mer information om urvalet hos Prognoscentret

85 procent av alla nyproducerade bostadsrätter i Sverige, och närmare 10 000 köpare, ingår i Prognoscentrets undersökning. Mätningen avser bland annat bostadens kvalitet, personlig service samt pålitlighet i form av att hålla löften och leverera felfria bostäder. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från till exempel Svenskt Kvalitetsindex.

Senast uppdaterad: 2019-02-07