Skanska bygger hyreshus i Gävle åt Gavlegårdarna

Skanska har fått i uppdrag av Gavlegårdarna AB att bygga två flerbostadshus med 115 hyreslägenheter i den nya stadsdelen Godisfabriken i Gävle. Kontraktet är värt cirka 284 miljoner kronor.

De två husen, sju respektive 15 våningar höga, byggs på tomten där Läkerolfabriken fanns förut och kommer att utgöra porten till den nya stadsdelen. Husen är ritade av Jason Pomeroy i samarbete med Arkitektgruppen i Gävle AB.

- Vi ser fram emot samarbetet med Gavlegårdarna. Det känns bra att kunna bidra till att skapa nya hyreslägenheter centralt i Gävle i ett område där hållbarhet står i fokus, säger Jan-Henrik Larspers, projektchef, Skanska Sverige AB.

Båda husen får träfasader och grönska på såväl tak som fasader genom vinterträdgårdar som hör till de flesta lägenheterna. De utrustas med smarta lösningar för att ta tillvara på dels solenergi, dels överskottsvärme och inkast för rest- och matavfall kopplas till en sopsug.

- Godisfabriken är ett av våra största och mest spännande byggprojekt någonsin. Här finns en tydlig vision kring hållbarhet som ställer krav på moderna och innovativa lösningar. Då känns det tryggt att påbörja byggnationen tillsammans med Skanska som vår partner, säger Lars Bergmark, affärsutvecklare på Gavlegårdarna.

Byggstart sker omgående med ett första spadtag den 16 september. Lägenheterna ska stå klara för inflyttning före utgången av 2022.

För ytterligare information kontakta:
Jan-Henrik Larspers, projektchef, Skanska Sverige AB, tel 010-448 90 13
Håkan Wigholm, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel 101-449 27 72