Att bygga rum för välljud kan vara ett av de mest tekniskt krävande uppdragen i byggbranschen. Ljudets kvalitet, klarhet och spridning är avgörande för upplevelsen. Små fel i konstruktion eller materialval kan få stora konsekvenser. I teatersalonger tillkommer dessutom scenmaskineriet, som ofta måste skräddarsys för lokalerna.
– Det är mycket specifika krav för teater- och operabyggnader. Du ska inte bara skapa det perfekta ljudet, utan även hantera all mekanik bakom. Vinschar, traverser, falluckor och personlyftar måste fungera tyst och sömlöst för att inte bryta illusionen i salongen, säger Martin Blohm, chef för Skanskas maskinteknikgrupp.
Lutande zickzack-scen i Oslo
Skanska har lång erfarenhet av avancerade scenbyggen – från Göteborgsoperan och Malmö Live, till Operahuset i Oslo där en del av uppdraget gick ut på att förvandla scengolvet till ett backlandskap.
– Vi byggde scenen i sexton sektioner som kan vinklas till ett zickzack-mönster eller till en lång backe, allt efter behov. För att lyckas med sådana lösningar måste vi först förstå verksamheten. Tillsammans med kunden listar vi olika scenarier, som vi sedan översätter till tekniska lösningar, berättar Martin Blohm.
När det är dags att tackla akustiken kallas Skanskas ljudexpert in. Carl Jonsson är musiknörden som vet hur man får ett rum att låta bra.
– På en teater ligger fokus på tydligt tal med kort efterklang. I en konsertsal vill du ha en varm ton med längre efterklang. Det åstadkommer vi genom att kombinera reflektion, diffusion och absorption, och det är mixen som skapar den rätta klangen.
Skapar en digital modell av salen
Projekt av den här typen kräver god samordning mellan akustiker, arkitekter och ingenjörer, eftersom varje detalj påverkar helheten. En av utmaningarna är att akustiken inte kan upplevas förrän i ett sent skede av byggprocessen. Därför används digitala modeller och olika testmetoder.
– Vi isolerar golv, väggar och till och med stolar för att se hur varje del påverkar ljudet. Med hjälp av simuleringsverktyg kan vi exempelvis testa hur klangen förändras om vi byter material i stolsryggarna. Vi gör även fullskaletester med musiker för att stämma av akustiken, säger Carl Jonsson.
En annan metod är auralisering, som kan beskrivas som en digital modell av salen.
– Om vi exempelvis spelar in en cello i studiomiljö kan vi höra hur den kommer att låta i rummet som ännu inte byggts. Det är ganska häftigt, säger Carl.
Justerar klangen i realtid
Dagens scenlokaler används allt oftare för många typer av evenemang. Ena kvällen är det ett företagsevent, nästa en gospelkör. Då krävs flexibilitet – men att rigga om ljudet mellan varje tillfälle är dyrt och tidskrävande. I The Loop i Lund har Skanska därför byggt in ett rumsakustiskt efterklangssystem, en lösning som förlänger och anpassar den befintliga klangen i realtid.
– Vi har just färdigställt evenemangssalen där ljudmiljön kan anpassas med hjälp av 110 mikrofoner och 130 högtalare runt om i salongen. Det gör att vi kan skräddarsy klangen för varje tillfälle utan att röra en enda vägg. Det blir inte modernare än så, säger Carl Jonsson.