Nya Slussenbron – ett precisionspussel i jätteformat

Snart anländer Slussens nya bro till Stadsgården. Tillverkningen har skett i Kina samtidigt som brofundamenten har gjutits vid Slussen – och nu ska delarna fogas samman med exakt precision. Bron är 140 meter lång – och marginalen till kajerna är bara 25 centimeter på varje sida.

1 av 3 Nya Slussenbron väger 3 400 ton. Den är 140 meter lång och 45 meter bred. Bildkälla: Foster + Partners Perry lp
2 av 3 I Zhongshans hamn lyftes den färdiga bron över till två pontoner med hjälp av två traverskranar som tar 2000 ton vardera. Bildkälla: Foster + Partners Perry lp
3 av 3 ”Det är inte många leverantörer som kan tillverka en stålbro med den här storleken och komplexiteten.” Säger Mats Strindevall. Bildkälla: Foster + Partners Perry lp

– Redan när bron projekteras för fem år sedan så började vi tänka på monteringen, berättar Mats Strindevall, chef för stålgruppen inom Skanskas Stora Projekt. Tillsammans med Stockholms Stad beslöt vi att bron skulle tillverkas i ett enda stycke och att den skulle stå på pontoner för att förenkla monteringen – och att vi valde en av världens största brotillverkare, CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group), beror till stor del på deras infrastruktur som kan hantera projekt av den här storleken.

– Det är inte många leverantörer som kan tillverka en stålbro med den här storleken och komplexiteten. Det var faktiskt precis att bron fick plats i dockan i Shanhaiguan och att deras traverskranar orkade lyfta den färdiga bron, tillägger han.

Varje skruv ska passa

Bron väger 3 400 ton. Den är 140 meter lång och 45 meter bred.
Stålgruppen på Skanska har alltså tillverkat en jättestor bro på andra sidan jordklotet, och under tiden har en annan entreprenad inom Skanska tillverkat betongkonstruktionerna som bron ska anslutas till vid Slussen.

– Nu ska delarna monteras ihop, och vi enkelt uttryckt ska få skruvarna igenom skruvhålen. Varenda pusselbit måste passa, säger David Karlsson, som är produktionschef för broprojektet och har arbetat intensivt med enbart monteringen av bron det senaste halvåret.

– Samordningen är en av de största utmaningarna, fortsätter David. Det handlar om avståndet till Kina, språkbarriären och hur vi traditionellt jobbar olika med vissa saker. Under projektets gång har vi jobbat intensivt med att säkerställa att allt som produceras i Kina samordnas med det som görs här vid Slussen, och tvärtom.

David tog faktiskt med sig en skruv från Sverige när han reste till Kina och provade i skruvhålet för att se att det verkligen fungerade – men det handlar verkligen inte bara om skruvarna. Allting måste klaffa, inte bara att bron ska passa i längd- och höjdled, utan också alla installationer inuti brolådan.

Så enkelt som möjligt

– När en så stor pjäs ska monteras med så små marginaler vill vi ha ett så enkelt arbetssätt som möjligt, säger Patric Johnsson, projektchef för broprojektet vid Slussen. Fartyget som transporterar bron kommer angöra bojar i Saltsjön och vatten pumpas in i fartygets ballasttankar så att det sjunker djupare ned i vattnet och får pontonerna, som bär bron på däck, att börja flyta. När den sista tampen har lossats så är bron vårt ansvar.

– Vi hämtar bron på vattnet och drar in den på plats med bogserbåtar, berättar David. De sista 70 metrarna använder vi vajerspel för att ha bättre kontroll. Den första dagen lägger vi bron på plats, kanske på en decimeter när, och sedan kommer vi att arbeta vidare under flera veckor med själva planplaceringen och att finjustera millimetrarna. Därefter sänker vi pontonerna genom att fylla dem med vatten i olika etapper, först vid det ena brofästet och sedan vid det andra, för att få bron att landa exakt rätt på de olika stödpunkterna.

Hur gör man för att få bron i exakt rätt läge?

–Vi kommer att använda stora spakblock och spakvinschar för att dra bron på plats. Det krävs ju egentligen ingen kraft för att flytta någonting som flyter i vatten, konstaterar David. Sedan använder vi mekaniska och hydrauliska verktyg för att passa in den till sitt slutliga planläge.

Spännande resa

Arbetena med bron har pågått under snart fem år. Hur känns det nu när den snart är på plats?

– Otroligt bra! När man har varit där i Kina och lärt känna sin bro så man vet ju vad det är som kommer, säger David leende. En bild kan inte göra bron rättvisa, för när man står på plats bredvid bron och är man så otroligt liten i jämförelse. Det är skönt att jag redan har haft den aha-upplevelsen, och det ska bli kul när den kommer hit och vi äntligen kan slutföra arbetet.

– Det har varit en otroligt spännande resa, säger Mats. Vi inom Stora Projekt jobbar mot Väg och anläggning i hela landet och vi har erfarenhet av Kina sedan tidigare, men inte vad gäller en bro och inte stål. Det är bra nya erfarenheter och det har varit en lång process som nu går i mål.

– Det ska bli kul att äntligen få se bron, säger Patric. I det här projektet har vi planerat så länge för ett montage som ska ske på några veckor. Det blir tillfredsställande när den dagen Slussens nya bro är på plats och vi får bekräftat att allt har fungerat.

Slussens nya bro öppnar för trafik den 24 augusti 2020.

Senast uppdaterad: 2023-11-20