Gjutningen genomfördes på en stor yta som är fylld med vatten likt en enorm vattenbassäng. Detta moment säkerställer att grundvatten inte tränger upp ur spontgropen och är avgörande för att kunna arbeta i torrhet. När betongen härdat kan vattnet pumpas bort, och därefter kan vi påbörja de större betongarbetena för Saltsjöbanans tunnel.
Gjutningen utfördes under grundvattennivå på cirka tre meters djup. Det gick åt cirka 1 350 kubikmeter betong, vilket motsvarar 3 240 ton, som tillverkades i Skanskas betongfabrik i Slagsta. För att leverera denna mängd betong krävdes hela 225 betongtransporter. Maskinerna som användes, inklusive betongpumparna, och de flesta transporterna drevs fossilfritt med HVO100.
– För att gå i mål med ett arbete som detta krävdes bra samarbete på arbetsplatsen och med övriga inblandade block, samt att vi hade en leverantör av betong som verkligen kunde leverera i tid och med kvalitet. Vi hade flyt med leveranserna och allt fungerade väl på arbetsplatsen, tack vare goda insatser från alla inblandade parter, säger Uffe Thorell, produktionschef, Skanska.
Att arbeta under grundvattennivån är en utmaning
Djupa schakter, armering och gjutning genomfördes i sponter, där erfarna dykarlag spelade en central roll.
– Kunskap och noggrannhet är avgörande då bottenförhållandena visat sig vara komplexa. Innan gjutningen hade dykarna fastställt att botten ligger på rätt nivå, armerat tätkakan, slamsugit och rengjort spont. Det är mycket dy, grumligt och svårt att se och komma åt med många pålar i vägen. För att säkra att gjutningen är heltäckande, krävdes kontinuerliga kontroller. Det är en framgångsfaktor att arbeta med erfarna dyklagarlag och att vi har erfarna arbetsledare som hanterar detta på ett bra sätt, säger Uffe.
Skanskas uppdrag - överdäckning av Stadsgårdsleden
Vi har fått i uppdrag av Stockholms stad att genomföra överdäckning av Stadsgårdsleden vid Slussenbygget i Stockholm. Uppdraget omfattar byggnation av tre tunnlar (Stadsgårdsledstunneln, Servicetunneln och Saltsjöbanan), finplanering av Katarinaparken och Katarinaplan, handelsytor samt ledningsarbeten. Entreprenaden är belägen på norra Södermalm, öster om Slussen, mellan Stadsgårdskajen och de norra byggnaderna på Katarinavägen. Projektet ska vara färdigställt i slutet av 2028.
Läs mer om Slussen på vår projektsida