c

En perfekt kombo där säkerheten går först

Jobbet som lastbilsförare på Skanska går ut på att hålla vägarna säkra. På fritiden släcker Simon Stjärneblad bränder som frivillig brandman. "En perfekt kombination då utbildningen från brandkåren är guld att ha ute på vägarna."

Skanskas lastbilsförare Simon Stjärneblad står framför sina TMA-bil.
1 av 2 Simon Stjärneblad kör en TMA-bil, som kan beskrivas som en krockkudde för alla som jobbar ute i trafiken.
Simon Stjärneblad jobbar på Skanskas Trafikanordningar.
2 av 2 ”Jag är certifierad rökdykare och utbildad sjukvårdare. Det är väldigt bra kunskap att ha när man jobbar mitt ute i trafiken”, säger Simon Stjärneblad.

Han har ännu inte varit med om någon större brand eller olycka i rollen som deltidsbrandman, men under en jour fick Simon Stjärneblad åka ut på E4:an utanför Helsingborg och hjälpa en familj där bilen fattat eld.
– Det var ett par med en nyfödd bebis och bilen brann upp helt. Det var aldrig någon fara för deras liv, men de var chockade. Då får man vara där som stöd, berättar han.
Till vardags jobbar Simon med trafikanordningar hos Skanska i Ängelholm, där han bland annat kör TMA-lastbil. Det kan beskrivas som en rullande krockkudde som skyddar både trafikanterna och de som jobbar på vägen.
– Lastbilen är utformad för att ta smällen om en bil skulle köra in i den. Om vi är ute på motorvägen för att laga ett räcke behövs det runt tio TMA-bilar på plats. Tre på vardera sida om arbetsplatsen, och fyra bilar som varnar 400 meter och 700 meter innan vägarbetet.

Är certifierad rökdykare

Att jobba ute på vägen är förenat med viss risk, och det är avgörande att alla i arbetslaget håller på säkerheten och är uppmärksamma på trafiken.
– Det är klart att man är på sin vakt. Trafikanter tänker inte alltid på att vägen är vår arbetsplats. Vi måste hjälpa varandra att hålla koll på bilarna, och överdriva säkerheten med extra skyltar och många TMA-fordon.
Att Simon är deltidsbrandman, med beredskap var tredje vecka, 17.00 till 06.00, är bara positivt för Skanska som kan dra nytta av hans kunskaper.
– Jag är certifierad rökdykare och utbildad sjukvårdare. Det innebär att jag kan stoppa blödningar, utföra hjärtlungräddning och annat som hjälper innan ambulanspersonal är på plats, berättar Simon och fortsätter:
– Det är väldigt bra kunskap att ha när man jobbar mitt ute i trafiken.

Brandkårens fysiska tester

Den som vill bli frivillig brandman måste först få godkännande från arbetsgivaren, vilket inte var något problem i Simons fall. Det gäller också att klara ett antal fysiska tester.
– Jag fick göra sim- och styrketester, och de kollade om jag lider av klaustrofobi eller höjdskräck. Jag fick även gå på gångband i full brandmannautrustning i åtta minuter vilket är sjukt jobbigt.
Deltidsbrandmän behöver bo och arbeta så att de kan ta sig till brandstationen på kort tid.
– Jag har en sökare på mig. Om larmet går har jag max fem minuter på mig att sitta ombytt i bilen utanför brandstationen, säger Simon.

Engagemanget som en röd tråd

Förutom sitt engagemang som livräddare är Simon dessutom skyddsombud och fackligt ombud på Skanska. Det kan handla om allt från att stoppa arbetet om det är för dimmigt ute, till att vara med och förhandla löner. Var han har fått sitt engagemang ifrån vet han inte riktigt.
– Jag har alltid velat att folk ska må bra, och det ska vara lika för alla. Att arbetsmiljön fungerar och att det är rättvisa villkor på arbetsplatsen, säger Simon och berättar att han varit med och förhandlat fram ett bodavtal, det vill säga en peng som han och kollegorna får för att de inte har någon byggbod att äta lunch i utan tar sina raster i bilen.

På vilket sätt är ditt jobb på Skanska viktigt?

– Om vi inte gör vårt jobb fungerar inte vägarna. Det är vi som sätter upp nya skyltar, klipper gräset i vägrenen, lagar räcken, rensar vattenbrunnar och kallar ut plogbilar när det snöar. Utan oss skulle trafiken försämras snabbt.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Kollegorna, vi har sjukt roligt och skojar mycket med varandra. Sen gillar jag att ingen dag är den andra lik. Det händer alltid något nytt.

Senast uppdaterad: 2023-04-12

Rekommenderad läsning