Alexander Kjellgren är brokonstruktör på Skanska Teknik i Göteborg. Sedan början av 2024 är han också industridoktorand med fokus på att undersöka hur maskininlärning kan hjälpa till att optimera brokonstruktioner. Det handlar inte om att ersätta ingenjörernas kompetens – utan om att ge dem bättre beslutsunderlag i komplexa projekt.
– Jag vill bidra med modeller som visar konsekvenserna av våra beslut i ett tidigt skede. Det kan handla om klimatpåverkan, kostnad eller byggbarhet. Då kan vi fatta mer informerade beslut i stället för att endast gå på erfarenhet, säger han.
Tillsammans med Skanska och Chalmers har han definierat ett forskningsområde som ligger nära både företagets behov och hans eget intresse.
– Jag har alltid varit nyfiken på forskning. Redan när jag skrev mitt exjobb kände jag att det vore spännande att få fördjupa mig någon gång. Nu blev det rätt tajming, säger han.
– Idén har mognat fram över tid och jag fick vara med och skriva ansökan själv. Jag har verkligen filat fram ämnet tillsammans med Skanska och det var väldigt kul och givande att vara del av den processen.
Tränar AI-modeller
I centrum för hans forskning står syntetisk data – alltså data som genereras utifrån parametrar och variationer av olika brotyper. Genom att träna AI-modeller med hjälp av denna data blir det möjligt att snabbt få svar på frågor som tidigare krävt mycket manuell beräkning.
– Vi kan simulera tusentals tänkbara lösningar och få fram svar på bara några sekunder. Då kan vi till exempel se hur ett visst val påverkar mängden koldioxid, byggtid eller materialkostnad. Vi kan också se hur mängden transporter påverkas, eller storleken på arbetsområdet, säger Alexander Kjellgren.
Forskningen kan i förlängningen bidra till att minska slöseri och göra Skanska mer konkurrenskraftigt, inte minst i anbudsskedet. Men det finns också en större tanke bakom projektet.
– Ett mål är att frigöra tid från repetitiva uppgifter, så att ingenjörerna kan lägga mer fokus på kreativ problemlösning. Och för samhället innebär det bättre lösningar – för både klimatet och skattebetalarna, säger han.
Vill skapa förändring
Hittills har Alexander Kjellgren forskat 1,5 år och nästa stora steg är licentiatuppsatsen som brukar skrivas efter två års forskning. Dessutom ska artiklar författas och bli godkända för publicering i vetenskapliga journaler.
– Det här blir något av en sport för en del forskare, att få in artiklar i de allra finaste forumen. Det är inget att hymla om att det blir en stor press för en del. Men jag känner ingen stress med det där, jag har flera bra handledare och jag vet att det kommer att lösa sig.
Ytterligare några år fram är det dags att sammanfatta forskningsresultaten i en doktorsavhandling. Framför allt hoppas Alexander Kjellgren att arbetet han lägger ner ska leda till förändring för såväl Skanska som andra byggbolag. Förhoppningen är att forskningen ska mynna ut i verktyg som kan användas brett – och göra verklig skillnad i branschen.
– Det är ett jätteroligt projekt och jag får mycket stöd från både Chalmers och Skanska. Att kombinera forskning med praktiskt arbete är otroligt lärorikt, säger han.