Tunnelprojekt runt om i världen

Tunneläventyr under jord

Vi bygger inte bara ovan jord. Under marken växer ständigt nya världar fram när vi borrar tunnlar för biltrafik, tåg, vatten och kablar. Att bygga under mark är något av ett äventyr då det aldrig går att säga riktigt säkert vad som finns bakom nästa krök. 

Med hjälp av enorma tunnelborrmaskiner och kunniga medarbetare har vi grävt och sprängt oss genom miljontals ton jord, berg och lera över hela världen. Här kan du läsa om några av våra mest spännande projekt, och upptäcka varför vi på Skanska ibland får tunnelseende. 

Den som börjat bygga tunnlar kan inte sluta

Visst du att den första tunneln i världen, enligt historieböckerna var Eufrattunneln i Mesopotamien (idag Egypten) 2160 år före Kristus. Den var 900 meter lång och gick under floden Eufrat.

Att bygga tunnlar är att bege sig ner i en underjordisk värld där ingen människa satt sin fot på flera miljoner år.
"Du måste kunna läsa berget och vara beredd på att vad som helst kan hända", säger Skanskas projektchef Hans Hogård.

Läs mer om Konsten att bygga en tunnel

Tunnelbygge 392 meter under havsytan

27 kilometer lång och som djupast 392 meter under havsytan. Den rekordlånga undervattenstunneln i Norge är ett projekt utöver det vanliga.

För den som vill ta sig mellan Bergen och Stavanger är det vägfärja som gäller på flera sträckor. För att underlätta både för godstransporter och persontrafik bygger norska Statens Vegvesen världens längsta och djupaste tunnel under Boknafjorden. Skanska Norges del i projektet är två parallella tunnlar på 18 kilometer.

Läs mer om rekordtunneln i Norge

Helgonet som vakar över tunneln

Det är lätt att missa den lilla väna figur som blickar ut över arbetsplatsen, men för vissa som jobbar i tunneln är Sankta Barbara lika viktig som alla maskiner på plats. Hon är gruvarbetarnas och tunnelbyggarnas beskyddare.

– För den oinvigde låter det kanske konstigt, men det finns medarbetare som aldrig skulle gå ner i tunneln om inte Sankta Barbara fanns på plats, säger Skanskas tunnelspecialist Robert Sturk.

Läs mer om helgontraditionen under jord
Interiör av en tunnel där ljuset i taket speglar sig i vattnet. På sidan av tunneln går personer som jobbar med tunnelbygget.
1.
Att bygga tunnlar är ofta en bra lösning på människans behov av fungerande kollektivtrafik, väginfrastruktur, vatten, avlopp och elförsörjning. Višňové motorvägstunnel är Slovakiens längsta tunnel.
Rött ljus inuti en tunnel som lyser upp väggar och tak.
2.
Den stora fördelen med tunnlar är att de frigör utrymme på ytan där vi behöver placera bostäder, sjukhus, skolor och annat. Här Ulrikken tågtunnel i Norge.
Två stora runda hål ner i marken med byggnadsställningar där man ser olika våningar.
3.
Skanska har jobbat med tunnlar och undermarksarbeten i över ett sekel och över hela världen. Bild från bygget av Bond Street Station i London
Kvinnor i varselkläder och hjälmar under samtal i en tunnel.
4.
Medarbetare i ett vattenförsörjningsprojekt i Norge där Skanska bygger tre tunnlar med en totallängd på fem kilometer.
Person som står i en mörk tunnel med ljus bakifrån.
5.
Det finns många olika typer av tunnlar, från borr- och sprängtunnlar till så kallade sänktunnlar som används till passager under vatten. Kabelinstallation i Wandsworth, London.
Gula grova knippen av slangar och kablar för hydraulik och el.
6.
Tunnelborrmaskiner är i dag ofta eldrivna, inte minst för att dieselavgaser är en nackdel när man bygger under marken. Sprängning för bergrum och tunnlar på Huseby, Oslo.
Person med vit smutsig hjälm och pannlampa som lyser upp i tunneln.
7.
Det är mörkt och svalt att jobba under jord. Temperaturen håller alltid plus 8 grader. Huseby, Oslo.

Läs mer om våra tunnlar

Här har vi samlat fakta och "fun facts" från ett urval av våra många tunnelprojekt världen över.

LA Purple Line är ett tunnelprojekt i Los Angeles, USA. Följ med Skanskas vd Anders Danielsson under ett besök. Här kan du läsa mer om projektet.