Skanska bygger hyreshus åt Poseidon

Pressmeddelande 2013-10-15 10:30 CET

Skanska har fått i uppdrag av Bostads AB Poseidon att uppföra ett nytt hyreshus på Holländarplatsen i Göteborg. Huset får 53 lägenheter i storlekarna ett till fyra rum och kök, fördelat på sex  våningar med lokaler i bottenplanet.

Poseidon

Holländarplatsen ligger centralt i Gamlestaden. I området planeras för en omfattande förnyelse under kommande år med bland annat bostäder och affärscentrum.

– Som samhällsbyggare är vi väldigt glada över att få vara med i utvecklingen av Gamlestaden och bidra till nya hyresrätter i ett attraktivt läge. Det här blir ett bra exempel på hur vi skapar ett hållbarare samhälle med stort fokus på hållbara lösningar och energieffektivitet, säger Eva Torberger, distriktschef, Skanska Sverige AB.

Material och produkter som används vid bygget av hyreshuset kommer att vara godkända av SundaHus. I dag är SundaHus miljödata marknadens största system för hälso- och miljöbedömning av varor för bygg- och fastighetssektorn vid ny- och ombyggnation samt drift. Stort fokus läggs vid en god inomhusmiljö. Energiförbrukningen i det nya huset blir 60 kWh/år, vilket är väl under kraven som ställs Boverkets Byggregler.

– Det är spännande att kunna passa in ett nytt modernt bostadshus mitt i en kulturhistorisk känslig miljö. Vi tror att bostäderna och den planerade restaurangen kommer att ge torget liv och rörelse, säger Cathrine Gerle, projektledare på Bostads AB Poseidon.

Byggarbetena har redan påbörjats och första inflyttning är planerad att ske under våren 2015.

Kontakta: Eva Torberger, Executive Vice President (EVP)
Telefon +46104484435