Skanska bygger gröna hyreshus åt Lundbergs i Norrköping

Pressmeddelande 2012-04-16 09:00 CET

Skanska har slutit avtal med Byggnads AB L E Lundberg om att bygga 112 hyreslägenheter i centrala Norrköping. Förberedelser inleds omgående och husen ska stå färdiga till sommaren 2014.

Spinnrocken, Illustration av ÅWL Arkitekter

De nya lägenheterna byggs i kvarteret Spinnrocken i anslutning till Hötorget centralt i staden. Husen, som upptar hela kvarteret med innergård, blir fem-sju våningar höga och utöver lägenheter byggs elva butikslokaler samt garage.

- Vi är mycket glada över att få bidra till utvecklingen av Norrköpings innerstad tillsammans med Lundbergs. Vi drivs båda av ambitionen att bygga ett hållbarare samhälle. Det här blir vårt andra gröna projekt i Norrköping efter färdigställandet av de miljöcertifierade lagerlokalerna i Jursla industriområde, säger Michael Stenberg, distriktschef, Skanska Sverige AB.

Ambitionen är att hyreshusen ska miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad, nivå silver. Det innebär strikta krav på energieffektivitet, god inomhusmiljö samt användande av miljövänliga byggmaterial och kemikalier i produktionen.

Projektet innebär det största lägenhetstillskottet i centrala Norrköping på många år.

- Vi ser en ökad efterfrågan på hyreslägenheter centralt i Norrköping. Projektet bidrar till att skapa en attraktivare centrumkärna och det kompletterar vårt övriga bestånd väl. När kvarteret står klart har vi investerat en miljard kronor i city i närtid. Nu ser vi fram emot att komma igång tillsammans med Skanskas engagerade projektorganisation, säger Henrik Landelius, vd, Byggnads AB L E Lundberg.

Skanska och Lundbergs har redan ett pågående samarbete vad gäller utveckling av en ny kontorsfastighet i kvarteret Bokbindaren, Linköping.