Skanska bygger bostäder nära centrum i Örebro

Pressmeddelande 2013-05-31 10:00 CET

Idag tar Skanska det första spadtaget för två egenutvecklade bostadshus intill Sveaparken vid Eyrafältet i Örebro. På promenadavstånd från Örebros centrum byggs 33 bostadsrättslägenheter med ytor från 60 upp till 160 kvadratmeter.

Sveaparken Örebro

De nya bostadshusen är ett resultat av en arkitekttävling, där avsikten var
att ta vara på och förstärka platsens kvaliteter. De två husen får fyra våningar och byggs på pelare vilket skapar möjligheter för bilparkering under tak i entréplanet. Naturliga fasadmaterial som sten och limträpanel ska ge husen ett modernt och stilrent intryck.

– Vi är mycket glada över att nu komma igång med bygget av lägenheter i ett attraktivt läge nära centrum. Vi ser en stor efterfrågan på centrumnära bostäder i Örebro och merparten av lägenheterna är redan sålda, säger Patrik Ihrstedt, distriktschef, Skanska Sverige AB.

De 33 lägenheterna är i storlekarna 2 till 6 rum och kök. Husens långsmala form gör att alla lägenheter får bra ljusinsläpp från stora fönster. De översta våningarna är indragna vilket ger utrymme för rejäla terrasser med plats för utemöbler och en egen liten trädgård ovan jord. Stor vikt har lagts vid att skapa flexibla planlösningar där de boende själva kan flytta väggar för att skapa ett hem som möter egna önskemål.

Byggstart sker omgående och redan i slutet av sommaren 2014 beräknas det första huset stå färdigt för inflyttning.

I närområdet finns flera livsmedelsaffärer, restauranger, förskolor, grundskolor och en gymnasieskola. Dessutom ligger Eyrabadet precis på andra sidan gatan och Behrn arena ligger ett par hundra meter bort.