Från Skanskagymnasiet via praktik till jobb

En utbildning på Skanskagymnasiet öppnar upp för många möjligheter och karriärvägar. Här kommer en hälsning från den före detta eleven Gabriella Holubec och numera anställd på Skanska där hon berättar om sin resa.

Reportage från Gabriella

Hej! Jag heter Gabriella och började på Skanskagymnasiet i augusti 2019. Ni fick hänga med mig på min APL förra året (Arbetsplatsförlagt lärande) där jag beskrev vad jag gjorde under min APL-period. Men vad hände sen?

Jag var på Skanska Direkt i Malmö och trivdes jättebra. Jag fick i maj frågan om jag ville fortsätta jobba på Skanska Direkt och jag sa självklart ja!

"Det var kul att kastas in direkt i projektet"

Den 10 augusti började jag min provanställning på Skanska Direkt. Jag började på samma projekt som jag var på under min andra APL-period i april-maj 2020. Det var kul att kastas in direkt i projektet. Vi byggde totalt åtta vindsvåningar mitt i centrala Malmö. Projektet var väldigt avancerat så jag lärde mig mycket byggnadsteknik och hur man styr ett projekt. I november stod alla åtta lägenheter klara och det var dags att påbörja ett nytt projekt. Samtidigt som jag kastades in i det nya projektet var jag även med i projekteringsprocessen på projektet som vi skulle ha efter vindsvåningarna, ett stambyte i Eslöv. Det var många bollar att hålla i luften.

När vi var klara med vindsvåningarna så påbörjade vi direkt med stambytet i Eslöv. I projektet utför vi stambyte och badrumsrenovering av 144 lägenheter, relinar alla stammar, utför kulvert- och dräneringsarbete samt fönsterbyte på åtta huskroppar. När jag skriver detta har vi gjort klart 27 badrum och bytt fönster i 29 lägenheter. Stambytet beräknas vara klart i juni 2022 och fönsterbytet beräknas vara klart oktober-november 2022.

En typisk arbetsdag

En vanlig dag på jobbet ser ungefär ut så här. Jag och produktionschefen har samordning med alla utomhus på etableringen och går igenom vad som hände under gårdagen och vad som ska hända under dagen. Sen går vi en runda på projektet. Vi har öppet i cirka femton lägenheter så vi brukar kolla igenom alla och se hur vi ligger till. Oftast brukar man stöta på någon boende som har frågor. De som bor i området är väldigt pratglada så man utvecklar snabbt en bra kundkontakt som är väldigt kul att ha. Sen brukar det bli en del möten på kontoret, uppdatera tidplanen, lägga beställningar och attestera fakturor. En gång i veckan har vi en syn på en stam med kundens projektledare. Det är kul att gå på små "minibesiktningar". Där hör man också om projektledaren är nöjd med vårt arbete. Den viktigaste kunden är de boende i området och det är de som blir allra gladast när vi är klara.

Får göra allt och lite till

Om man ska summera vad jag gör så är det allt mellan himmel och jord! Från att hjälpa till med att bära upp säckar till att sitta på prognosgenomgångar. Det är även det som är det roliga. Jag får göra allt och lite till. Det gör jobbet väldigt mångsidigt och det krävs även att du enkelt kan lösa problem som uppstår.

Detta var en liten summering om vad som har hänt efter jag har jobbat cirka nio månader på Skanska!

Gabriella Holubec

Skanskagymnasiet ligger i Växjö och är även ett internat med riksintag. På skanskagymnasiet.se hittar du mer information om utbildningen, praktiken och skolan.

Senast uppdaterad: 2021-07-08