Bostadskvarteret som bygger mänskliga broar

Kvarteret Sjösättningen är ett pilotprojekt med en omfattande social agenda. Här väver Skanska och staden tillsammans ihop två av Malmös mest olika områden och ger utlandsfödda kvinnor en ny plats, både på arbetsmarknaden och i staden.

Utanför Café Yalla Trappan står några stolar och en skylt med texten ”Här öppnar Yalla Trappan Butik & Café”.
1 av 5 Yalla Trappan Café & Butik kommer bedrivas av kvinnor som får chans till sitt första jobb.
Kvinnor förbereder cateringmat till Yalla Trappans nya lokal.
2 av 5 Den första leveransen av cateringmat förbereds till den nya lokalen som arbetsintegrerande företaget Yalla Trappan får disponera till nedsatt hyra i Sjösättningen.
Två kvinnor lägger upp mat på tallrikar.
3 av 5 Vi blir en bro mellan två poler i Malmö. Invånarna här får äta god mat och träffa våra kvinnor, medan vi kan erbjuda fler personer ett jobb. De här kvinnorna står allra längst från arbetsmarknaden och saknar yrkeserfarenhet och utbildning. Men vi tar tillvara deras egna färdigheter och bygger på dem, säger Christina Merker-Siesjö grundare av Yalla Trappan.
Christina Merker-Siesjö startade Yalla Trappan för tio år sedan.
4 av 5 Christina Merker-Siesjö som startade Yalla Trappan för tio år sedan.
Tallrikar med olika delikatesser står staplade i en tallriksvagn.
5 av 5 Under invigningen bjöds det på falafel, hummus, tabbouleh och andra delikatesser.

Det är en solig septemberdag i den expansiva stadsdelen Västra Hamnen. I kvarteret Sjösättningen riggas det för invigning: det är tid att fira att det mångfacetterade projektet kommit på plats med äldreboende, förskola samt hyres- och bostadsrätter.

Men främst firar man att en flera år lång samarbetsprocess mellan Malmö Stad och Skanska är i hamn, med startpunkt i stadens första markanvisning med krav på sociala värden.

– Vi började med att fånga upp Malmös utmaningar kring segregation, utanförskap och arbetslöshet. Utifrån den analysen har vi fått bra saker att hända. Vi har fört många individer närmare arbete och krympt mentala avstånd i en uppdelad stad, säger Hans Fransson, affärsutvecklare på Skanska.

Resa mellan motpoler

Hans ord får sin förklaring när en skåpbil stannar utanför partytältet på gården. En samling sjalklädda kvinnor langar under ivrigt samråd ut fat och karotter med falafel, hummus, tabbouleh och andra delikatesser. De kommer med catering till invigningen, men också första leveransen av mat till den nya lokalen som arbetsintegrerande företaget Yalla Trappan får disponera till nedsatt hyra i Sjösättningen.

Här ska café och catering bedrivas av kvinnor som får chans till sitt första jobb. Att de öppnar i Västra Hamnen har stor symbolisk betydelse. Bilresan hit från Rosengård är bara några kilometer lång, men avståndet mellan invånarnas medellivslängd och medelinkomst är desto större.

– Vi blir en bro mellan två poler i Malmö. Invånarna här får äta god mat och träffa våra kvinnor, medan vi kan erbjuda fler personer ett jobb. De här kvinnorna står allra längst från arbetsmarknaden och saknar yrkeserfarenhet och utbildning. Men vi tar tillvara deras egna färdigheter och bygger på dem, säger Christina Merker-Siesjö som startade Yalla Trappan för tio år sedan.

Hon greppar mikrofonen för att invigningstala om hur verksamheten gått från sex kvinnor i en källarlokal till 45 anställda och flera filialer runt Malmö.

– All jämställdhet bygger på att kvinnor har en egen ekonomisk plattform. De blir föredömen för sina barn och ambassadörer för andra kvinnor som ser att det är möjligt. Det ger så mycket samhällsvinst att det inte går att räkna på.

Betong, asfalt och plats för människor

Nästa invigningstalare är kommunalrådet Andreas Schönström som berättar hur omvandlingen av Västra Hamnen blivit ett guldtillfälle för social utveckling. Utöver Yalla Trappan har även skolsamverkan och praktikplatser varit del i projektet Sjösättningen.

– Jag är oerhört glad att Skanska ville vara med och investera i Malmöborna. Malmö har länge präglats som stad av sina barriärer mellan människor både socialt och fysiskt. Sjösättningen är del i att riva de här barriärerna. Det ger oss människor som känner att hela staden tillhör dem och som vill röra sig i hela staden, säger han

”Alla kvinnor tycker om att jobba”

Så har det blivit tid för kockarna bakom dagens festlunch att presentera sig. Kvinnorna kliver fram en och en och berättar om sina ansvarsområden och vad som ska serveras. Gästerna bjuds varsågoda och ett belåtet mumsande följer

Zeina Doulani har arbetat på Yalla Trappan i tio år, är arbetsledare och kock.
– Det här var det första jobbet jag fick i Sverige. Många som jobbar här har varit hemma tidigare, tagit hand om barnen eller varit sjukskrivna. Men jag är social, jag vill ha action så jag trivs jättebra säger hon och skrattar stort.

Fatme Ibrahim som är cateringkock stämmer in.
– Alla kvinnor tycker om att jobba och komma ut hemifrån, tjäna egna pengar och träffa andra människor. Det är jättekul att vi öppnar här. Det blir extra bra i Västra Hamnen där vi kan träffa annat folk, inte bara jobba på en och samma plats.

Fortsättning följer

Invigningen avslutas med undertecknandet av en avsiktsförklaring där Skanska köper catering och städtjänster i ett närliggande byggprojekt. På så vis ska Yalla Trappan få en flygande start. När Hans Fransson summerar känslan av resan fram till färdigt projekt väljer han ordet ”Stolt”.

– Vi har utvecklat oss själva och Yalla Trappan kan i sin tur utveckla sin verksamhet. Förhoppningsvis betyder det att fler människor som varit utan arbete kan få ett liv där man står på egna ben. Att de får känna värdighet och en glädje i att gå upp på morgnarna och vara en del av ett sammanhang.

Senast uppdaterad: 2020-09-25