Arenor som förenar - samarbete mellan idrott och näringsliv

”Arenor som förenar” är ett samarbete mellan idrott och näringsliv där IK Sävehof och Skanska vill överbrygga barriärer – såväl fysiska som mentala. Idén är att bygga broar med hjälp av träning, utbildning, gemenskap och hälsa.

Samarbetet mellan Skanska och IK Sävehof startade i början av 2018. Sedan dess har flera klasser från Angeredsgymnasiet fått besök på idrottslektionerna och också varit i Partille Arena för att lära sig spela handboll. De har också tittat på handbollsmatcher med både dam- och herrlag.

- Vi står för handbollen, säger damlagets målvakt Christina Elm på besök i Angered. Men det är Skanskas resurser som gör satsningen möjlig.

Språk och sport

Sporthallen i Angered sjuder av liv när fyra klasser med nyanlända ungdomar drillas av handbollsspelare från Partille. Christina Elm har den här gången tagit med sig två spelare från sitt eget A-lag (”för att visa att även tjejer kan leda”) och fyra killar från Partille gymnasium som spelar i olika föreningar i Göteborgsområdet.

Eleverna de tränar på Angeredsgymnasiet är ett i högsta grad mångkulturellt gäng nyanlända från länder som Irak, Afghanistan, Syrien, Eritrea och Somalia.

- De går i fyra av våra ”sprintklasser”, säger Linus Lagergren, idrottslärare på skolan. Det handlar om språkintroduktion för ungdomar som ofta har en väldigt begränsad skolbakgrund. De har inte mycket gemensamt annat än att de är väldigt glada för att över huvud taget få chansen till utbildning.

Nyttigt för mer än bara kroppen

Linus konstaterar att det är en stor grupp med olika förutsättningar för idrott. Därför gäller det att lägga upp lektionerna i olika moment så att alla känner att de klarar av det. Och handboll är en obekant sport för de flesta - som på ett komplext sätt dessutom kräver koordination av både armar och ben.

- Hör…det är mycket skratt, säger han när Christina Elm efter skotträning uppmanar alla att visa sin personliga jublande målgest - vilket innebär många fantasifulla snurr- och pekvarianter. Men de skrattar inte åt varandra utan med varandra.

Angeredseleven Muna Jamal håller med.
- Vi har verkligen jättekul när vi träffas, säger hon. Handboll är skoj att testa och det är nyttigt att träffa människor som faktiskt är svensktalande.

Hennes klasskompis Majid Ghasemi drömmer om en professionell fotbollskarriär och spelar för den nyblivna serievinnaren Gunnilse – som faktiskt ska upp i divison 2 nästa år.

- Jag älskar sport, säger han med eftertryck. Men ”Arenor som förenar” är nyttigt för mer än bara kroppen. Det är tredje gången vi kör tillsammans och jag har märkt hur bra det är. Här utvecklar jag ju mitt språk också!

Introduktion till arbetsmarknaden

Läraren Linus Lagergren är övertygad om att projektet bidrar till integration – inte bara genom idrottsliga förebilder, en möjlighet att spela handboll eller uppleva matchevent i Sävehofs arena.

- Det är ett fantastiskt initiativ tack vare Skanska. Och nästa träff blir en genomgång i Partille med representanter från bolaget. Vi kommer helt enkelt att få veta vilka olika yrkeskategorier som behövdes för att uppföra arenan. Det blir en perfekt introduktion till den svenska arbetsmarknaden - med fokus på teknik och byggnation.

Samarbetet mellan Skanska och IK Sävehof startade i början av hösten. Sedan dess har klasserna från Angeredsgymnasiet även hunnit se en dammatch och tränat mer handboll på Partille Arena.

Senast uppdaterad: 2021-06-16