c

Greenfood: Logistikhubb för framtidens mat

För att lyckas med livsmedel behöver man också vara bäst på logistik. Små marginaler, känsliga produkter och hög innovationstakt ställer höga krav. Med strategiskt läge i Helsingborg utvecklar Skanska livsmedelsjätten Greenfoods nya anläggning.

Kartonger med grönsaker och Greenfoods och Skanskas representanter på plats på byggarbetsplatsen.
1 av 4 Hälsosam mat är ett segment som bara växer, och Greenfood är ledande i Europa. Nu skräddarsyr Skanska deras lokaler i Långeberga i Helsingborg, ett högst strategiskt läge. Greenfoods Christian Borg och Skanskas Ida Granqvist och Johan Hedve var med vid första spadtaget.
Vy över arbete med grundkonstruktioner för anläggningen.
2 av 4 Arbete med grundkonstruktioner för anläggningen pågår. Anläggningen kommer att rymma inköp, produktutveckling, förädling, produktion, paketering, lager, distribution och kontor.
Kartonger med pumpor och blomkål redo för vidare transport.
3 av 4 I takt med att allt fler väljer mer växtbaserad kost har också Greenfood vuxit och är idag en av norra Europas största aktörer inom färska och förädlade frukter och grönsaker samt växtbaserad så kallad conveniencemat.
Greenfoods och Skanskas projektledare besöker platsen där arbetet för det som ska bli den nya anläggningen har påbörjats.
4 av 4 Utvecklingen av nya lokaler sker i tät dialog. Skanskas Ida Granqvist och Johan Hedve visualiserar tillsammans med Greenfoods Christian Borg (till höger) på plats i Helsinborg det som ska bli Greenhouse nya anläggning.

Få konsumenter känner kanske till Greenfood, men chansen är stor att grönsakerna på hamburgaren, lunchbaguetten från närbutiken, den på egen hand hopkomponerade salladen i matbutiken eller bananen på väg hem från träningen kommer från något av Greenfoods företag. Koncernen omsatte 5,3 miljarder kronor 2019 och har vuxit kraftigt de senaste åren, i takt med att allt fler väljer en mer växtbaserad, hälsosam livsstil med grönt som bas.

– Greenfood är ledande inom hälsosam mat på en europeisk marknad som bara växer inom segmentet. Med det som ska bli Greenhouse i Helsingborg stärker vi vår position och skapar förutsättningar för att fortsätta utveckla och förfina vårt kunderbjudande, säger Christian Borg, chef för affärsutveckling och PMO, Project management office, på Greenfood.

Ny produktions- och logistikanläggning

Avdelningen med benämning PMO arbetar för att samordna resurser och ratta strategiska projekt som rör flera av koncernens företag och affärsområden. Ett sådant är just Greenhouse: det som ska bli företagets nya produktions- och logistikanläggning i Helsingborg och som just nu byggs.

– Anläggningen är en av Greenfoods större investeringar hittills. Vi låter bygga en helt ny,

toppmodern jätteanläggning där vi samlar flera av Greenfoods verksamheter under samma tak, berättar Christian Borg.

Bakom satsningen ligger ett behov att öka kapaciteten för att möta en växande marknad, men också hålla sig i teknisk och hållbarhetsmässig framkant.

– Att hålla på med livsmedel är synonymt med att vara bäst på logistik. Marginalerna är små, produkterna är extremt känsliga och innovationstakten och utvecklingen är exceptionellt snabb. Vi behöver utvecklas för att möta marknadens ständigt tilltagande krav på och medvetenhet om hållbarhet igenom hela värdekedjan.

Lokaler för allt från inköp till produktion, distribution och kontor

Den nya anläggningen utvecklas, byggs och hyrs ut av Skanska och blir en av de största i sitt slag; den ska inrymma Greenfoods befintliga Helsingborgsföretag med inköpsverksamhet, produktutveckling, förädling, produktion, paketering, lager, distribution och kontor. Anläggningen blir totalt 44 000 kvm och är Skanskas största logistik- och utvecklingsprojekt någonsin i Norden. Bygget påbörjades i våras och driftstart ska ske andra kvartalet 2023.

– Det här är ett helt annat väsen än en vanlig logistikfastighet. Ett klassiskt lager är egentligen bara ett klimatskal, medan en anläggning för livsmedelsproduktion är något helt annat. Det är en avancerad kropp utan klara gränsdragningar mellan vad som är huset och vad som är produktionen: med klimatzoner, produktionsdelar och lager med extremt känsligt klimat, säger Johan Hedve, uthyrningsansvarig för logistik på Skanska.

Att utveckla anläggningen behöver därför ske i nära samarbete med kunden.

– Vi måste förstå deras verksamhet och behov i detalj för att kunna skapa en anläggning som fungerar för dem. Det är extremt höga flöden inom färskvaror, lagret omsätts på kanske två, tre dagar, så resan som produkterna gör genom byggnaden är extremt viktig. Byggnaden kommer att ha portar på båda sidor, och de olika verksamhetsdelarna är placerade för att få högsta möjliga effektivitet för interna flöden.

Skanska har byggt flera logistikfastigheter i regionen

Johan Hedve beskriver att projektet ställer höga krav på Skanska som utvecklare.

– Att tillhöra en organisation som har samtliga delar inhouse är en enorm styrka under hela processen. Vi har stor erfarenhet av den här typen av projekt, och avdelningar med specialkompetens som är ovärderliga. Skanska äger omkring en halv miljon kvadratmeter

mark i och runt Helsingborg och har byggt flera logistikfastigheter i regionen de senaste åren, som för Postnord TPL och Bring Frigo. 

– Det är ett extremt tryck på logistik i den här regionen. En förutsättning för etableringar likt Greenfoods är stora sammanhängande logistikbyggrätter, vilket är en bristvara både regionalt och nationellt, berättar Ida Granqvist, affärsområdeschef för logistik på Skanska Fastigheter Göteborg.

Med Greenfoods anläggning i Långeberga har Skanska utvecklat närmare 100 000 kvadratmeter logistik i regionen, och just nu utvecklas ytterligare 75 hektar mark i Helsingborg tillsammans med Helsingborgs kommun.

Klimatavtrycket och energiåtgången minimeras

Att anläggningen utformas så klimatsmart som möjligt var en självklarhet för både Greenfood och Skanska. Klimatavtrycket och energiåtgången minimeras inom en rad aspekter, från materialval till energiförsörjning.

– Vi bygger huset med modern och energieffektiv teknik inom kylning och värmeåtervinning, vi förbereder för laddning av fordon och installerar en solcellsanläggning på taket.

Solceller är särskilt fördelaktigt för den här typen av anläggningar, poängterar Ida Granqvist:

– Kylbehovet är ju som högst när solen skiner och energiproduktionen är som störst.

För Greenfood ger satsningen också fler möjligheter att arbeta cirkulärt.

– Idag slängs nästan ingenting av det vi använder. Fruktrens blir juicer, ändbitarna på färdigskivade tomater blir pico de gallo i våra salladsbarer, och det lilla som inte kan ätas blir till biogas. När vi har allt på ett ställe kan vi minska matsvinnet ännu mer, och hitta nya användningsområden för råvaror och biprodukter.

Region med lång historia som livsmedelslogistikcenter

Helsingborgsregionen är Sveriges importcentrum för frukt och grönt: 90 procent av det som konsumeras i Sverige passerar här.

– Regionen har en lång historia som livsmedelslogistikcenter i Sverige. En stor del av den inhemska livsmedelsproduktionen finns här i Skåne, och Helsingborgs hamn är den främsta importhamnen för frukt och grönt i Norden, berättar Helsingborgs kommunstyrelse-ordförande Peter Danielsson.

Den långa traditionen har gjort Helsingborg till ett framstående kompetenskluster, med ett blomstrande näringsliv och logistikforskning vid Campus Helsingborg.

– Den samlade kunskapen är en stor styrka, förutom det geografiska läget med närheten till fyra miljoner konsumenter. Livsmedelsindustrin är viktig för hela regionen, den skapar arbetstillfällen i alla nivåer, från enkla jobb till mer kvalificerade tjänster. Greenfoods nysatsning befäster och stärker detta kluster, säger Peter Danielsson.

Text: Hilda Hultén Foto: Samuel Unéus

Senast uppdaterad: 2021-11-17