c

Skanska stöttar Läxhjälpen

Bättre självförtroende, ökad studiemotivation och högre betyg. Det är den goda effekten av Läxhjälpens engagemang på en skola i Malmö.

Foto: Emil Malmborg

Det är terminsavslutning med en grupp niondeklassare från Lindängesskolan i Malmö. De har samlats tillsammans med sina ”läxhjälpare” för att fira med bowling.
Samara El-Maadidi är läxhjälpare. Hon beskriver att hon känner sig rörd av dagens stund. Samara är 24 år och studerar historia på universitetet. Hon har varit läxhjälpare på Lindängesskolan under en termin och är övertygad om att hon kommer att fortsätta till hösten.

– Jag motiveras av elevernas fina inställning. De kommer verkligen hit för att de vill bli bättre. Samtidigt märker jag att de känner sig säkra på att de kommer att få hjälp med att klara vad de behöver klara. Det stärker min självkänsla, att veta att det finns ett gäng elever som förlitar sig på mig.

Högskolestudenter är läxhjälpare

Den icke vinstdrivande stiftelsen Läxhjälpen grundades 2007 och finns över hela Sverige. Satsningen går ut på att högskolestudenter anställs som läxhjälpare till högstadieelever i socioekonomiskt utsatta områden. Många av eleverna som deltar ligger i riskzonen att inte komma vidare till gymnasiet. De får skriva på ett kontrakt som innebär att de två eftermiddagar i veckan stannar kvar på skolan och läser läxor tillsammans med läxhjälparna. På Lindängesskolan har totalt tio elever deltagit under vårterminen. En som alltid utnyttjar samtliga tre timmar är Wiktoria Dymarkowska. 

– Många av oss som går här är nyanlända och vi har inte så lång tid på oss för att bli behöriga till gymnasiet. Själv kom jag hit från Polen för fyra år sedan och läxhjälparna hjälper mig med allt. De får mig att förstå bättre, de rättar min grammatik och förklarar hur jag ska skriva, läsa och var jag kan hitta saker. Wiktoria Dymarkowska fortsätter: 

– De vanliga lärarna har inte så mycket tid att hjälpa oss, de har hand om en hel klass själva medan läxhjälparna bara har tio – de kan fokusera mer på oss och ger oss en timme när lärarna bara ger oss två minuter, säger hon.
Bayan Awad Hassan vill studera ämnet Samhälle och beteende på gymnasiet. Hon och hennes familj flydde hit från Syrien och för framtiden drömmer hon om att bli socionom.

– Det var min lärare som tyckte att jag skulle testa Läxhjälpen och det har hjälpt mig jättemycket, särskilt i kärnämnena, säger hon och berättar att hon har höjt sina betyg med 50 poäng den här terminen.

Mål och uppföljning

I början av varje termin håller läxhjälparna betygssamtal med eleverna där man går igenom varje ämne och vilka mål eleverna har. En uppföljning görs i slutet av terminen.
– Vi hade nya betygssamtal förra veckan. Alla hade höjt sina betyg. Det är det resultatet som verkligen motiverar, säger Samara El-Maadidi.
Hon beskriver relationen till eleverna som ett mellanting mellan vän och auktoritet.
– De beter sig inte mot oss som om vi vore lärare, men inte heller som vänner, utan någonting däremellan. De är väldigt bra på att hålla balansen, en gräns som gör relationen väldigt bra.

Text: Hanna Johansson

Senast uppdaterad: 2018-09-17