c

Sthlm 01 ur barnens synvinkel

”Vad finns där inuti?” Barnen på förskolan Skogen har nyfiket följt hur Sthlm 01 vuxit fram.

Barnen har byggt skulpturer och tecknat
1 av 2 Barnen på förskolan Skogen blev nyfikna på Sthlm 01 som växte fram i deras närmiljö. Vad skulle finnas därinne? Barnen gjorde skulpturer och tecknade och när Sthlm 01 stod klart bjöd Skanska in barnen och pedagogerna.
Barnen fick hälsa på i det nya kontorshuset
2 av 2 Efter många månader av funderande fick barnen kliva in i huset de hade tänkt så mycket kring. Pedagogernas tanke med projektet var att vi vuxna kanske kunde lära oss om vad barnen tycker är viktigt i deras samhälle.

”Vad finns inuti?” När barnen på förskolan Skogen i Hammarbyhöjden i Stockholm skulle utforska det okända inom pedagogiken för Reggio Emilia blev ”den nya byggnaden” ett naturligt val. Med förskolan i närheten och med många av barnens hem med fönster mot byggnaden, har barnen dagligen följt hur Skanskas nya kontorsfastighet Sthlm 01 vuxit fram.
– Det var barnen själva som var nyfikna, berättar Elena Kors, förskollärare vid avdelning Humlan.

Barnen, som är mellan 3 och 6 år, har sedan hösten 2019 fått reflektera över byggnaden.
– De har tyckt att det har varit spännande och mystiskt, och gjort skulpturer och tecknat.
När Sthlm 01 så öppnade under hösten bjöd Skanska in barnen och pedagogerna till en rundtur och barnen fick äntligen se insidan. På plats i huset hade man ordnat en utställning med barnens konstverk.

Men det tar inte slut där.
– Nu undrar de: Vilka är personerna som går in och ut ur byggnaden? Vad gör en arkitekt? Vi arbetar vidare med barnens nyfikenhet kring huset.

Fotnot: Reggio Emilias pedagogik utgår från utforskande utifrån barnets egna intressen där den konstnärliga processen och det estetiska uttrycket kopplas till barnens lärande.

Senast uppdaterad: 2020-12-14