c

Kreativ comeback för kontoret: Fem arbetsmyror är mindre kreativa än fyra människor

Pandemin har gett oss chansen att göra mindre av vad vi alltid har gjort, och mer av vad vi borde göra. Som att frigöra kreativiteten på kontoret. Hur man gör? Man skapar en miljö för människor och inte för arbetsmyror, menar innovationskonsulterna Fantastic Studios. Och arkitekten håller med.

Kvinna och man bär på en stor bokstav, bokstaven O.
1 av 7 Minns ni barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter? Kan lekfullhet få in oss i rätt kreativa tankebanor? Innovationskonsulterna Tyra Willén och Jonas Boutani Werner visar oss vägen.
Kvinna i högklackade skor och man som tar på sina skor.
2 av 7 Tyra och Jonas arbetar dagligen med kreativa övningar. Ofta går de ut på att inspireras av varandra och bygga vidare på varandras idéer.
Väggklocka och händer som håller i ett post it-block.
3 av 7 Människor är inte längre myror som ska generera intäkter. Det har skett ett skifte. Nu handlar det mycket om mjukare värden som identitet, utveckling, samhörighet och upplevelser. Det gör avtryck på hur vi bör utforma kontor.
Man antecknar i block. Kvinna skriver på whiteboard.
4 av 7 När du sitter hemma och jobbar och ska vara kreativ kommer du fram till saker som du redan känner till. Genom att inspireras av varandra kan man bygga vidare på varandras idéer. Det handlar om mångfald i tankar, menar Fantastic Studios.
Kaffebryggare och man som sitter på en bänk.
5 av 7 ”Det är vid kaffemaskinen det händer”, det vill säga i det fysiska mötet, mellan mötena. Men hur skapar du en digital kaffemaskin?, funderar Jonas Boutani Werner.
Kvinna i vit blus.
6 av 7 Att jobba mycket hemifrån funkar inte för alla. Sedan behöver det finnas den där tydliga avsikten med kontoret. Varför går man dit? Tyra Willén tipsar om att gemensamt reflektera över kultur och hur vi vill arbeta.
Man lyfter en pärm från en bokhylla.
7 av 7 Jonas Falk, arkitekt på Strategisk Arkitektur, menar att småpratet vid kaffemaskinen leder till bättre produktivitet och kreativitet på ett företag.

Text: Robert Långström Foto: Samuel Unéus

Brandmannen Wagner Dodge sprang för sitt liv. Bakom närmade sig en tsunami av eld. En skogsbrand som färdades tre meter per sekund. När hoppet var i stort sett ute slog det honom att hans enda chans var att ta bort eldens bränsle. Han stannade. Sedan brände han snabbt bort gräset och dök ner i askan. Skogsbranden passerade runt honom. Wagner Dodge överlevde.

Elva brandmän förlorade sina liv i den tragiska skogsbranden i Mann Gulch, USA, 1949. De två andra som överlevde såg Dodge stanna mitt i branden. De trodde att han blivit knäpp. Berättelsen är från psykologen Gary Kleins hyllade bok: Seeing what others don’t: The remarkable ways we gain insights. Det Dodge gjorde är ett exempel på vad Klein kallar kreativ desperation. En insikt som är resultatet av ett problem du är fast i, som du måste lösa.

Det brinner inte på våra arbetsplatser. Men vi befinner oss i en slags långvarig, pyrande skogsbrand. En pandemi. Det är ett problem, men samtidigt en möjlighet. Det skapar nämligen kreativ desperation som bränsle till framtidens kreativa kontor.

– Nu har vi chansen att göra mindre av vad vi alltid har gjort, och mer av vad vi borde göra. Vi har chansen att skapa kreativa kontor och arbetsplatser utefter vilken avsikt vi har. Allt handlar om avsikten. Vad ska vi åstadkomma tillsammans och hur kan vi skapa kontor som hjälper oss dit?

Orden kommer från Jonas Boutani Werner. Han är grundare av Fantastic Studios, en byrå som hjälper företag och organisationer att jobba mer kreativt tillsammans. Han har aldrig släppts ner med fallskärm i ett brinnande inferno i en dalgång vid Missourifloden. Men han har klivit in på många kontor som varit bra på att bygga bort kreativitet.

– Det finns en hel del dålig kultur inbyggd i våra arbetsplatser. När vi ska hålla workshoppar eller utbildningar på ett företag brukar vi åka dit två timmar i förväg. Då kan vi bekämpa systemet vi tvingas in i. Som stora ekbord som är fastnaglade i golvet i mötesrummen och fastsurrade kablar och annan dåligt genomtänkt teknik som gör det också svårt att skapa rum för bra samarbete.

Att jobba mycket hemifrån fungerar inte för alla

Tyra Willén har länge utforskat det fysiska rummets påverkan på människor, och hur man skapar rum för välmående, kreativitet och produktivitet. Idag är hon kollega med Jonas på Fantastic Studios.

– Att jobba mycket hemifrån funkar inte för alla. Två av tre säger att de gillar att jobba hemifrån. Men kvar blir en hel tredjedel. Sedan behöver det finnas den där tydliga avsikten med kontoret. Varför går man dit? Är det för att ha tillgång till specifika verktyg? Bli inspirerad? Jag tror att vi behöver bli bättre på att gemensamt reflektera över kultur och hur vi vill arbeta, och därefter skapa rum som matchar det. Kontor behöver generellt erbjuda fler möjligheter till olika sätt att jobba på, säger hon och fortsätter:

– Människor är inte längre myror som ska generera intäkter. Det har skett ett skifte. Nu handlar det mycket om mjukare värden som identitet, utveckling, samhörighet och upplevelser. Det gör avtryck på hur vi bör utforma kontor. Det handlar om individen.

Hur ska ett kontor göra alla typer av individer kreativa?

Avsikten och individen. Synd bara att vi är fler än en individ på vår planet. Det gör det hela lite svårare. Våra arbetsplatser är nämligen lite som våra hjärnor. De behöver klumpa ihop

människor. Psykologer använder uttrycket ”det fundamentala attributionsfelet” när det handlar om hur vi människor bedömer varandra. För att slippa överbelastas med information säger vår hjärna till oss att en person har en – och endast en – karaktär. Hen är till exempel lugn, social och rolig. Sedan stänger hjärnan boken om den personen. Sanningen är en annan. Vi människor har ett antal olika karaktärer som kommer fram i olika situationer eller sammanhang. Hur ska ett kontor göra alla dessa individer kreativa?

En bra start är att fråga dem. Anna Schober arbetade tidigare som facilitator på Fantastic Studios:

– Vad har vi lärt oss från denna pandemi? Fråga dina medarbetare. Vad har fungerat och vad saknar du? Skapa kontor utifrån det. Människor behöver kunna relatera till företagets kultur. Där är kontor viktiga, säger hon.

Ett kreativt kontor behöver således vara flera kontor i ett. Det finns ingen universallösning.

Kontoret kanske består av moduler du kan förändra? Kanske flera mindre kontor utformade efter vilken avsikt du har.

– Alla människor och grupper fungerar olika och behoven varierar med uppgift och över tid.

Genom att erbjuda fler alternativ ser vi till att fler kan hitta en plats som ger arbetsro, inspiration, fokus och effektivitet, säger Jonas Boutani Werner, och fortsätter.

– Glöm inte att både din fysiska och digitala miljö påverkar din företagskultur. Oavsett hur du kombinerar det fysiska med det digitala, får du inte skapa rum för kreativitet och samarbete utifrån förutfattade meningar.

Att designa ett perfekt kontor

När Work & People Analytics (WPA), Superlab och Lunds universitet stoppade in WPAs beteendedata i en algoritm och lät artificiell intelligens designa kontor, började rummen bråka. De olika platserna och ytorna kolliderade likt radiobilar i en nöjespark. Alla ville ha den bästa platsen. Projektet Artificial intelligence architecture and interior design ska hjälpa arkitekter designa ett perfekt kontor utefter våra mänskliga preferenser. Det är ännu i sin linda, men den kamp som utspelas på datorskärmarna visar hur svårt det är. Vi är inte myror längre, men våra skuggor har fortfarande sex ben. Vi behöver hitta sätt att vara kreativa tillsammans. Det är i samarbetet riktig kreativitet uppstår.

– När du sitter hemma och ska vara kreativ kommer du fram till saker som du redan känner till. Många av våra metoder för kreativitet går ut på att inspireras av varandra och bygga vidare på varandras idéer, säger Tyra Willén.

– Vi pratar oftast om mångfald utifrån etnicitet eller kön. Men egentligen handlar det om mångfald i tankar. En bra kombination av fysisk och digital miljö kan bli mer kreativ.

Exempelvis genom att det blir möjligt att bjuda in människor med perspektiv och erfarenheter som annars kanske inte hade hörts, säger Anna Schober.

En vanlig kommentar är ”det är vid kaffemaskinen det händer”. Forskarna kallar det för ”the watercooler effect” – kraften i det informella mötet. Bilden känns stereotyp, men det beror på att den är sann. Ett kreativt kontor bör försöka duplicera den effekten på så många ställen som möjligt.

– Det handlar mycket om vibbar, kultur och community. Tillsammans skapar det en kreativ miljö. I fysiska möten kommer detta mer naturligt, men hur skapar du en digital kaffemaskin? Säger Jonas Boutani Werner.

Det oplanerade mötet leder till bättre produktivitet och kreativitet

Mark Twain sa “du kan inte lita på dina ögon när din fantasi är ur fokus”. Vi fastnar ofta i processer på våra jobb. Vi ser inte när vi faktiskt är kreativa och produktiva. Jonas Falk är arkitekt på Strategisk Arkitektur. Han menar att vi har en skev bild av hur vi samarbetar. Det där snacket efter mötet som drar ut på tiden. Det som distraherar dig från ditt ”riktiga” arbete. Det är egentligen raka motsatsen.

– De oplanerade små mötena på kontoret. Det som händer före och efter det planerade mötet. Vi uppfattar det ofta som att vår produktivitet minskar då. Men det utbyts info, direkt och indirekt. Vi känner av hur andra mår. Det är väldigt betydelsefullt. I ett större perspektiv leder detta till bättre produktivitet och kreativitet på ett företag, säger Jonas Falk.

Han jobbar just nu med det som ska bli Skanskas egna lokaler i det nya kontorshuset Citygate i Göteborg. Här placerar man ett kafé precis innanför dörren. Du ska stöta på kollegor direkt.

– När vi jobbar mer hemifrån kommer vi inte att springa på varandra lika mycket. Då blir det ännu viktigare att möjligheterna finns.

Ett kontor behöver helt enkelt vara ett ”schyst ställe att komma till”, som Jonas uttrycker det. Det handlar inte om rutschkanor och flipperspel. Det handlar om att det ska vara trivsamt, inspirerande och funktionellt. Det ska också stärka företagets varumärke.

– Vi svenskar gillar trivsamt. Det ska vara inrett och mycket växter. Vi är kinkiga i Sverige. För oss är det en identitetsfråga. Men det måste vara tillräckligt intressant för många olika människor. Om dina medarbetare säger att de har lättare att fokusera hemma, betyder det inte att kontoret inte behöver lösa det. Det är fel slutsats. Kontoret behöver istället bli bättre på det.

Ett kontor med olika funktioner

Det finns ingen mall för det kreativa kontoret. Men du kan komma en bit på vägen genom att titta ut genom fönstret. Lyft blicken och fundera på närmaste stad. På variationen. På samspelet.

– Ett kontor, precis som en stad, behöver fylla olika funktioner. Titta på city och de gröna förorterna. Vi gillar städer som har en rik variation. Hur inspirerad är du i en stad som vuxit från medeltiden jämfört med en rysk ort som planerats från scratch på sextiotalet? Tänk så, då blir det intressant, säger Jonas Falk.

Senast uppdaterad: 2021-04-29