c

Coworking: Dela kontor och glädje

Delningsekonomin ger oss tjänster för att dela bilar, semesterbostäder och nu även kontor. I den nya coworkingkulturen delar vi inte bara lokal, vi utbyter också idéer och har kul ihop.

Trenden att dela lokal med andra företag och individer har vuxit explosionsartat de senaste åren. Det är inte bara frilansare och entreprenörer som hoppat på coworkingtåget, även större företag anammar det flexibla sättet att arbeta.

Bakgrunden är att synen på arbete nu förändras i grunden. Uppgifter som tidigare löstes av fasta arbetslag i en och samma lokal varje arbetsdag, utförs i dag av rörliga medarbetare. Digitaliseringen har gett oss de tekniska förutsättningarna.

Dock kan friheten och möjligheterna leda till en hel del ensamarbete. Vi jobbar hemma, reser ensamma, befinner oss på nya platser – ensamma. Men, det innovativa – lösningarna, idéerna, det kreativa – uppstår i själva mötet mellan människor. Som Rohan Silva, en av grundarna till coworkingföretaget Second Home, beskrev det i en intervju i tidningen Wallpaper nyligen: "Vi skulle alla kunna arbeta mitt i naturen, klädda i pyjamas, men det gör vi inte." Han pekar på det fria arbetsliv som dagens teknik ger oss, men att vikten av att vi träffas live och nätverkar ändå är viktigare än någonsin.

Utbyte av kompetenser

– Det här behovet leder till att en ny typ av arbetsplatser skapas, säger Erik Herngren, senior partner på analys­företaget Kairos Future.
Lite förenklat fungerar coworkingidén som föregångaren "kontorshotell" där plats går att hyra på både kortare och längre sikt.

Coworkingidén bygger på ett medlemskap som förutom ett kontors basfunktioner även ger tillgång till sociala event.

– Varje dag hamnar du i en ny konstellation av personer och det är en stor fördel som kan ge många ringar på vattnet, i form av nya idéer och kontakter, säger Erik Herngren.

Han nämner startuppkulturen som exempel.

– Den bygger på förverkligande av idéer och för att det ska ske behöver olika kompetenser samarbeta. Ett enskilt startuppföretag har sällan den nödvändiga kompetensen inhouse.

Att nätverka och befinna sig i kreativa sammanhang, utbyta kunskap och idéer med andra är viktigt och avgörande inte bara för startuppföretag, entreprenörer, kreatörer och frilansare. Även individer i större företag drar fördel av coworkingkulturen.

Coworking växer

Både enskilda aktörer och kedjor för coworking finns nu etablerade runt om i världen. Som exempel kan nämnas svenska Workaround, internationella Spaces och amerikanska We Work. Martijn Roordink är CEO för Spaces och beskriver hur han vill att upplevelsen av verksamheten ska vara: "Oavsett om du går in på ett av våra kontor i Mexiko, Peru eller Kapstaden ska du känna att det är just 'Spaces' och samtidigt få den lokala känslan. Vi lägger stor vikt vid vår design och vår tonalitet och har satt en standard."

Second Home är en annan aktör med ett koncept känt för den spektakulära inredningen. Medlemmarna har förutom det förväntade tillgång till träningsaktiviteter som yoga.

I Sverige har ett stort antal coworkingkontor etablerats de senaste åren. Ett är Norrsken House som öppnade i början av 2017 i Spårvagnshallarna i Stockholm..

Nytänkande STUDIO i Malmö

Skanska ligger i framkant när det gäller att utveckla kreativa kontorslösningar i tiden. Ett exempel är STUDIO i Malmö, sålt till fastighetsbolaget Kungsleden. Här erbjuds, förutom flexibla kontorsplatser, tillgång till restauranger, kaféer, butiker, Story Hotel samt en blackbox – en multifunktionell yta för film- och tv-inspelning, konsertlokal och teaterscen. Här finns även STUDIO BOX. Här har mindre företag både utrymme för egna arbetsplatser och tillgång till gemensamma ytor. En lounge och en terrass möjlighet till interaktion mellan branscher, företag och individer.

Ledarna om coworkings fördelar

Hur resonerar då företagsledare kring att ge sina anställda tillgång till coworkingställen?

Lena Bergström är vd för MiL Institute, som arbetar med ledarskapsutveckling, och sitter i STUDIO i Malmö. För henne är coworking en naturlig lösning, eftersom medarbetarna finns i både Malmö och Stockholm.

– Medarbetarna känner sig som en del av ett sammanhang, trots att de är i olika städer. För oss är det också varumärkesbyggande. När vi tar hit kunder säger de "wow, vilken lokal".

Som vd för Hoylu, ett internationellt företag som utvecklar mjukvaror, ser Stein Revelsby stora fördelar med coworkingkontor. De har medarbetare i både United Spaces i Malmö och i Stockholm.

– På det här sättet får medarbetarna en inspirerande miljö och vi får tillgång till ett nätverk av människor.

Text: Daniel Retz, Anna Gardberg Foto: WeWork

Senast uppdaterad: 2018-05-28