I Göteborg sammanstrålar flera stora vägar, trafiksituationen har länge varit besvärlig i området. Skanska var totalentreprenör för den slingrande bron som i folkmun kallas för Röde orm. Partihallsförbindelsen var ett samverkanprojekt med beställaren Trafikverket.
Sättningsrisk krävde specialmetod
Hösten 2008 inledde vi arbetet med kalkcementpelare, sponter för tätskärm och berlinersponter. Närliggande byggnader vid E20 medförde att vi behövde vara extra försiktiga för att undvika sättningar. Vi använde därför en speciell borrmetod för att evakuera borrkaxet upp genom borrsträngen.
Leriga grundförhållanden
Pålningsarbetet är alltid en utmaning i Göteborgsområdet eftersom marken mestadels består av lera. I förutsättningarna för projektet konstaterade vi att djupet till fast berg var upp till 100 meter. Bron är grundlagd på pålar som är upp till 78 meter.
Vi har valt en kombination av spetsburna pålar som slås ner i fast berg och kohesionspålar som hänger i leran. För att skapa en riktigt säker brokonstruktion, har våra geoteknikexperter på Skanska varit engagerade. Dessutom har Skanska skapat ett eget beräkningsprogram för geokonstruktioner med stor massundanträngning. Därmed har vi tidigt kunnat vidta åtgärder eller parera rörelser för intilliggande hus, vägar, broar och ledningar som riskerat att flytta sig.