Skanska bygger hyresrätter åt Svenska Bostäder i Blackeberg

Pressmeddelande 2011-07-01 13:00 CET

Skanska bygger energismarta och framtidsvänliga passivhus med anpassad arkitektur.

Blackeberg, utanför Stockholm, byggdes i tidstypisk stil under tidigt 1950-tal. Svenska Bostäder uppför nu – tillsammans med Skanska - kvarteret Ungraren med 70 lägenheter. Svenska Bostäders övriga fastigheter i området består av trevåningshus byggda i början på 1950-talet, ett område byggt i mitten av 1990-talet och två kvarter i början av 2000-talet.

- Det är glädjande att vi vann detta uppdrag i en offentlig upphandling, och otroligt spännande att kunden har valt att bygga ett passivhus. Vi ser fram emot att kunna bidra till en fortsatt grön utveckling åt Svenska Bostäders fastighetsbestånd, säger Ola Jansson, affärsutvecklare på Skanska.

De tre 9-våningspunkthusen kommer att uppfylla passivhuskriterier, dvs husen blir välisolerade, får fönster med minimalt värmeläckage och ett fläktsystem som återvinner värmen i frånluften. Till stor del kommer husen att värmas av de boendes kroppsvärme tillsammans med den värme hushållsmaskiner och andra elektriska apparater avger. Planerad inflyttning är under hösten 2012.

- Stadens bostadsbolag ska ligga i framkant när det gäller att bygga varierande och med ny teknik. Detta är ett spännande projekt då det bland annat är viktigt för staden att kunna erbjuda hyresrätter producerade med stor miljöhänsyn, säger ytterstadsborgarrådet Joakim Larsson (m).

Projektet kan ses som en vidareutveckling av projektet Blå Jungfrun, passivhus i Hökarängen som Skanska och Svenska Bostäder uppförde i samverkan 2008-2010.