Skanska uppför ny skola i Rudboda på Lidingö

Pressmeddelande 2012-11-08 09:00 CET

Skanska bygger en ny skola i Rudboda på Lidingö i Stockholm. Uppdragsgivare är Lidingö stad och arbetet omfattar rivning av befintlig skola samt byggnation av ny skola och gymnastiksal. Arbetet inleds omgående.

Skola i Rudboda

Den nya skolan omfattar cirka 6 000 kvadratmeter och byggs för att motsvara de ökade elevkullarna på Lidingö. Kontraktet är värt cirka 158 miljoner kronor och är en del av ett strategiskt partneringsamarbete mellan Skanska och Lidingö stad.

– Det är mycket glädjande att vårt långsiktiga samarbete har lett till denna affär. Vi ser fram emot att fortsätta vårt goda samarbete med Lidingö stad och få bidra i utvecklingen av utbildningsmiljöerna i stadsdelen. Rudboda skola ska bli en skola som väl motsvarar verksamhetens behov. Det gäller såväl krav på utrymmen som krav på en inspirerande och hälsosam miljö, säger Bengt Staaff, distriktschef, Skanska Sverige AB.

Avsikten är att söka certifiering för byggnaden, enligt Miljöbyggnad Silver. Miljöbyggnad administreras av Sweden Green Building Council och är ett certifieringssystem för nyproducerade och befintliga byggnader med fokus på energi, inomhusmiljö och materialval.

Den nya skolan för 425 elever får fyra plan plus källarvåning med en separat gymnastikhall som kommer att kunna nås via en inomhusgång. Skolan ska stå färdig lagom till höstterminens start 2014.

Kontakta: Bengt Staaff, Head of Health and Safety Head of Seriousity
Telefon +46104481233