Skanska flyttar in i egenutvecklade kontorsprojektet Hyllie Terrass

Pressmeddelande 2022-02-01 08:00 CET

Skanska har tecknat ett hyresavtal för det egna regionkontoret om att flytta in på drygt 4 300 kvadratmeter i kontorsprojektet Hyllie Terrass, Malmö. Hyresavtalet är på 10 år och inflyttning kommer att ske under sommaren 2023.

Hyllie Terrass

Med sin nyskapande arkitektur blir Hyllie Terrass ett av Sveriges mest hållbara kontorshus, byggt för att uppnå netto-noll klimatpåverkan under sin livstid, och är pre-certifierat enligt SGBCs NollCO2. För att uppnå kraven för NollCO2 krävs ett helhetstänkande där klimatavtrycket påverkar alla beslut och där alla inblandade aktörer samarbetar för att minimera byggnadens klimatavtryck från början till slut.

Utöver NollCO2-certifieringen kommer Hyllie Terrass att hållbarhetscertifieras enligt LEED samt hälsocertifieras enligt WELL. Hållbarhet genomsyrar allt, från stommen till de gröna terrasserna. Alltid med människans behov och hälsa i centrum.

- Skanskas löfte att bygga för ett bättre samhälle är något vi verkligen gör genom projektet Hyllie Terrass. Därför är det extra roligt att vi inom kort kommer leva som vi lär och flytta vårt Malmökontor dit, säger Magnus Persson, vice vd, Skanska Sverige.

Hyllie Terrass omfattar 12 våningsplan om cirka 14 000 kvadratmeter och är, beläget bara ett stenkast från Hyllie Station. Det optimala kommunikationsläget tillsammans med husets miljöprofil möjliggör för företag att kunna verka hållbart i flera led. Huset är ritat av Cobe Architechts och de utmärkande gröna terrasserna bryter av fint mot den minimalistiska fasaden och ger byggnaden karaktär.

- Byggnader står för en stor del av våra utsläpp av växthusgaser, och när vi ska minska vår klimatpåverkan måste alla ta stora krafttag. Vi kommer bland annat att använda oss av klimatförbättrad betong, återvinning och återbruk samt innovativa energilösningar (för att minska byggnadens klimatavtryck). Vi har också genom hela projektet haft ett stort fokus på hälsa och välmående. Därför känns det extra bra att Skanska nu väljer att flytta regionkontoret till Hyllie Terrass, ett projekt där vi på Skanska tillsammans tagit initiativ att testa nya vägar, säger Stefan Andersson, Projektutvecklingschef, Skanska Öresund.

Kontakta: Camilla Wieslander, VD
Telefon +46104483289