Skanska säljer Sörred Kubiklager i Göteborg till Barings för cirka 265 miljoner kronor

Pressmeddelande 2021-01-22 08:15 CET

Skanska har sålt logistikfastigheten Sörred Kubiklager på Hisingen i Göteborg för cirka 265 miljoner kronor till Barings. Försäljningen kommer att bokföras av Skanska Kommersiell Utveckling Norden i första kvartalet 2021. Köparen som är Barings tillträder fastigheten i februari 2021.

kubiklager

Sörred Kubiklager är ett cirka 20 100 kvadratmeter modernt och klimatsmart lager med ett strategiskt läge, granne med Volvo Cars i Torslanda och i anslutning till Hisingen Logistikpark samt med närhet till Göteborg hamn, ett av Skandinaviens viktigaste logistikområden. Närheten till centrala Göteborg erbjuder såväl goda pendlingsmöjligheter som snabb åtkomst till Europavägarna. Fastighetens första hyresgäst, Facil, flyttar in i andra kvartalet 2021.

Kubiklager är ett koncept för moderna lager- och logistiklokaler med flexibla avtalstider och lokalstorlekar. Sörred Kubiklager stod färdigt tredje kvartalet 2020 och är Skanskas tredje i ordningen. Projektet har en stark grön profil och byggs bland annat med Grön betong och med solceller på taket. Fastigheten uppfyller kraven för certifieringen GreenBuilding - ny byggnad.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska erbjuder också tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte cirka 70 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2019.

Kontakta: Jonas F Karlsson, Transaktions- och Fastighetschef
Telefon +46104484448