Skanska hyr ut kontorshuset Piren2 på Lindholmen, Göteborg, till Zenuity

Pressmeddelande 2017-04-19 07:45 CET

Skanska hyr ut cirka 9 000 kvadratmeter i kontorshuset Piren2 i Göteborg till Volvo Cars och Autolivs samägda bolag Zenuity. Hyreskontraktet löper över 11 år. Inflyttning sker under sommaren 2017 i samband med att byggnaden färdigställs.

piren2

Zenuity, som utvecklar mjukvara för avancerade förarstödsystem och självkörande fordon, väljer nu att förlägga sitt huvudkontor till Lindholmen i Göteborg. Större delen av kontorshuset kommer att användas för bolagets verksamhet och i markplanet planeras ett café, öppet för allmänheten.

– Att Zenuity väljer att etablera sitt huvudkontor här stärker ytterligare Göteborg och Lindholmens tydliga inriktning mot teknik- och fordonsindustrin. Att de väljer Piren2 gör oss givetvis extra stolta, säger Mats Dynevik, marknadschef, Skanska Fastigheter Göteborg.

Piren2 ligger mitt i ett av Europas främsta teknikkluster, granne med Lindholmen Science Park och Radisson Blu Riverside Hotel. Huset är utvecklat av Skanska och kommer att certifieras enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED där stort fokus bland annat ligger på energiförbrukning och hållbara materialval.

– Vi identifierade väldigt tidigt att placering och utformning av vårt huvudkontor skulle spegla den företagskultur vi vill skapa. Tillsammans med Skanska har vi fått möjligheten att utforma ett dynamiskt och kreativt kontor för vår högteknologiska verksamhet, säger Dennis Nobelius, vd, Zenuity.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska erbjuder också tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade cirka 10 600 anställda under 2016.

Kontakta: Mats Dynevik, Uthyrnings- och marknadschef
Telefon +46104484443