Välkommen till asfaltfamiljen

Vad har en snabel, en padda och klister gemensamt? Jo, allt är saker du behöver när du jobbar i ett spriderlag. Möt ett sammansvetsat team som gjort asfaltläggning till en livsstil.

Asfaltläggarna i lag 24 hoppar upp i luften.
1 av 6 Malmös gladaste asfaltlag: Markus Lindgren, Madeleine Molin, Obinna Onwuasonya, Niklas Åström, Antonia Olsson och Margareta Lindén. Foto: Lars Dareberg
Asfalt läggs ut på marken och rakas sedan ut av två asfaltläggare.
2 av 6 ”Jag vill uppmana folk att visa mer respekt för oss som jobbar på vägen. Även vi vill komma hem till våra familjer efter en arbetsdag”, säger Markus Lindgren och Antonia Olsson. Foto: Lars Dareberg
Asfaltläggare som använder en vibrationspadda.
3 av 6 Handläggarlaget i Malmö använder både snabel och padda när de lägger ut asfalten. Här jobbar Maggan Lindén med en vibrationspadda som kan komprimera jord, grus och asfalt. Foto: Lars Dareberg
Asfaltläggare som använder en vibrationspadda.
4 av 6 ”Jag älskar när det blir snyggt med jämn yta och raka linjer”, säger Niklas Åström. Foto: Lars Dareberg
Svart asfalt som ligger på en väg.
5 av 6 Asfalten är minst 150 grader när den läggs ut på vägen. Det händer att folk kommer fram med en hink och frågar ”kan jag få lite asfalt?”, men hinken skulle smälta direkt.
Porträtt på kvinnlig asfaltläggare i hjälm och skyddsglasögon.
6 av 6 ”Fler tjejer borde prova att lägga asfalt. Det är skitroligt! Har man bara intresset och viljan tycker jag att man ska testa”, säger Antonia Olsson. Foto: Lars Dareberg

”Asfaltakuten!” Så svarar Markus Lindgren alltid när Madeleine Molin ringer, eftersom hon antagligen har ännu en beställning som det är ”jättebråttom” med.

– Det är vårt stående skämt. Vi skojar mycket med varandra. Tiden går fortare då.

Markus är lagbas i ett av Skanskas spriderlag i Malmö. Det är ett så kallat handläggarlag som, i motsats till maskinlagen, gör de mindre, svåråtkomliga asfaltjobben. Det kan handla om en parkering eller lagning av ett potthål.

– Vi reser runt i Skåne och kan göra sju, åtta jobb på en dag. Jag gillar att det är varierat och att vi får se så många olika platser. Ingen dag är den andra lik, säger Markus.

Lite som ett kringresande teatersällskap? ”Nej, mer som Familjen Annorlunda”, säger kollegan Niklas Åström med ett skratt.

– Man blir som en familj i ett asfaltlag. Vi jobbar, äter och skrattar ihop. Alla ser direkt om man har en dålig dag. Därför är sammansättningen av ett asfaltlag superviktig. Personkemin måste finnas där, säger Niklas.

Det räcker med en blick

Att jobba med asfalt är hett. Den svarta massan är mellan 150 och 180 grader. En varm sommardag behövs det flera liter vatten per person och många mikropauser. Det är också väldigt ”här och nu”. Eftersom asfalten inte får svalna för mycket behöver alla hugga i när massan väl ligger på marken.

– Vi är väldigt samspelta och behöver knappt prata. Det räcker med en blick. Eftersom det innebär en risk att jobba ute i trafiken är det också viktigt att vi kan lita på varandra. Om någon står med ryggen mot vägen är det upp till oss andra att hålla koll, säger Markus och uppmanar alla som passerar ett vägarbete att sakta ner och visa hänsyn.

Världens bästa jobb

Ett handläggarlag består vanligen av tre yrkesarbetare och en chaufför som kör spriderbilen. Föraren lägger ut asfalten med en radiostyrd arm som kallas ”snabel”. Därefter rakas asfalten ut för hand. Ytan jämnas till med en vält och kanske också en padda, det vill säga en markvibrator som komprimerar jord, grus och asfalt. När allt är klart ska kanterna klistras och sandas. Antonia Olsson kör bilen och tycker att hon har världens bästa jobb.

– Jag gjorde min fordonspraktik i en spriderbil och fastnade direkt. Jobbet har hjälpt mig med mitt självförtroende. Jag var superblyg innan, men nu blir jag inte ett dugg nervös när folk kommer fram och vill prata.

Testar grön asfalt

En detalj som gör yrket unikt är att medarbetarna jobbar extra långa dagar under asfaltsäsongen, från mars till december. Sedan har de möjlighet att vara helt lediga i tre månader.

– Det är lite av ett drömjobb för de som gillar långresor eller att renovera hemma, konstaterar Madeleine Molin.

En nyhet för asfaltlag nummer 24 i Malmö är Skanskas gröna asfalt BioZero som är på väg in. BioZero innehåller bland annat en hög andel returasfalt och förnybara bindemedel, vilket ger ett så kallat nettonoll-utsläpp.

– Vi är väldigt nyfikna på att få prova och det efterfrågas av våra kunder, säger Madeleine och Markus fyller i:

– Jag vet att maskinlagen gjort många tester med grön asfalt, med goda resultat. Det känns väldigt spännande. Jag är stolt över att jobba på ett företag som är ledande i frågor som miljö, hälsa och säkerhet.

Senast uppdaterad: 2022-05-05