c

Skolprojekt motiverar åttondeklassare

Varför ska jag lära mig att lösa ekvationer? Vad är poängen med att räkna ut om kvadraten är större än cirkeln? Många elever tror att de aldrig kommer att ha användning för sådana kunskaper. Men de har inte träffat Jenny Adholm.

Jenny Adholm träffar en del av ”sina” åttondeklassare på Fäladsgårdens skola i Lund. Från vänster, David Holmqvist, Juho Rutanen, Pia Ekman, Esben Metzsch, Mokeb Atai, Alireza Ghafori, Jenny Adholm, Lo Pettersson Lundgren, Mattias Holmgren, Elin Syuleymanova och Melak Naseraldin.

Jenny Adholm är hållbarhetschef på ESS-projektet, en forskningsanläggning för materialforskning som för närvarande växer fram i Lund.

– Vi vill också jobba med sociala frågor och skapa en positiv påverkan på samhället runt omkring oss samtidigt som vi är här och bygger, säger Jenny. Därför har vi tagit initiativ till ett projekt tillsammans med grundskolan Fäladsgården här i Lund.

Skolprojektet, som fått stöd från Skanskas interna fond för sociala initiativ, heter Vi SES! Ordet SES står för Samverkan Elev Skanska. Och det handlar om samverkan på ett mycket praktiskt plan.

– Vi följer åttondeklassarna under hela läsåret, säger Jenny. Tanken är att skapa större intresse för naturvetenskap bland ungdomarna samtidigt som vi ökar deras motivation i skolarbetet genom att göra verklighetskopplingar till arbetslivet.

Tar fram räkneuppgifter

Skanska blir en integrerad del av undervisningen och samarbetar med lärare på skolan. Det handlar om att eleverna ska få känna att de gör saker på riktigt.

– Vi tar exempelvis fram räkneuppgifter, sådana saker som vi räknar på riktigt här på Skanska, som lärarna använder i matteundervisningen. Ett annat exempel är bildämnet där eleverna skapat logotypen för Vi SES!

I november kommer eleverna på studiebesök till byggarbetsplatsen. Längre fram under läsåret finns ett schemabrytande projekt inplanerat där eleverna kommer att ägna all sin tid åt Skanska och ESS-projektet.

– Uppgiften är att ta reda på vad ESS är för något. Det är inte ett förslag från oss, utan skolans önskemål att eleverna ska veta vad som växer fram här, förklarar Jenny. Det ska resultera i en utställning som ska stå i Skanskas foajé så att alla våra besökare ser den. Det är viktigt, för då blir det på riktigt.

Verklighetskoppling

Efter åttan är det dags för eleverna att börja fundera på gymnasievalet. Som förberedelse får eleverna i uppgift att själva bygga upp en organisation som Skanskas och tänka ut vilka yrken och kompetenser som behövs.

– Eleverna får tänka in sig själva i organisationen: Vad skulle jag kunna ha för roll i den här organisationen? Vad skulle jag tycka vore kul att jobba med? Därifrån funderar man sedan över nästa steg: Hur tar jag mig dit? Vad kan jag göra för utbildningsval för att hamna på ett sådant jobb längre fram i livet?

För få väljer bygg

Byggbranschen har svårt att rekrytera. Det är alldeles för få ungdomar som väljer utbildningar som kan leda till jobb inom byggbranschen, både vad gäller ingenjörer och yrkesarbetare.

– Vi hoppas med det här projektet att visa på bredden av yrken och behovet av mångfald inom branschen, säger Jenny.

Först var Jenny lite osäker på hur skolan skulle ta emot Skanskas förslag, men alla var jättepositiva. Att få den här verklighetskopplingen var precis vad de önskade sig!

– Det känns oerhört bra och det är den gemensamma känslan i projektet, berättar Jenny. Vi visar att vi lever våra värderingar i praktiken och det skapar en känsla av meningsfullhet hos medarbetarna här på projektet. Det är inte bara att vi bygger världens häftigaste forskningsanläggning, utan faktiskt att vi gör något mer som känns rätt i hjärtat.

Senast uppdaterad: 2017-01-14

Rekommenderad läsning