Inspirerar unga att bygga sin framtid

I en serie nyskapande inspirationsföreläsningar med matchmaking vill Skanska uppsöka och bjuda in personer som står utanför arbetsmarknaden till att bli del av den stora utbyggnaden av Göteborg. Samtidigt får de en chans att bygga upp sin egen tillvaro.

Skanska står liksom andra byggbolag inför en stor utmaning: bristen på arbetskraft. Göteborg beräknas växa med 150 000 invånare de närmaste 20 åren och 80 000 lägenheter ska byggas. Samtidigt väljer allt färre gymnasister byggprogrammet och än färre slutför utbildningen.

Många människor i Göteborg står inför en minst lika stor, personlig utmaning: att gå från utanförskap och bidragsberoende till anställning, yrkesstolthet och en känsla av delaktighet.

Brobyggande mellan utmaningar

Mellan de här utmaningarna vill Skanska bygga en bro. Därför håller man inspirationsföreläsningar som också innehåller utbildning, exempelvis i hur byggprocessen går till från markplätt till färdigt kvarter.

- Om vi ska få folk till branschen måste vi berätta hur roliga saker man gör här. Sådant ingår normalt inte i skolornas läroplan, säger Christina Ingelsten, affärsutvecklare på Skanska Nya Hem i Göteborg. - Det kan vara tufft att hålla motivationen uppe genom utbildningen och verkligen tro på att det finns en plats för mig, men Göteborg står inför en så stor omställning att det finns arbetstillfällen som måste fyllas. Vi vill verkligen inspirera till att hålla i studierna hela vägen ut.

Arbete med social hållbarhet

Föreläsningarna är del i Skanskas sociala hållbarhetsarbete för integration och sysselsättning (inom bostadsprojektet Örgryte Torp). De hålls för elever på yrkesskolan Movant, Fryshuset Hitta Rätt, Hermods och Bräckegymnasiets valideringsenhet. En av dem som lyssnade på den första föreläsningen var Adolfo Rodriguez, som utbildar sig till golvläggare på Movant. - Det här var spännande. Skanska kommer att bygga massor och det är det jag vill fixa med den hör utbildningen, en framtid med jobb. Jag är 40 år gammal så det här är kanske min sista chans att få ett yrkesbevis. Golvläggare är ett nytt yrke för mig, jag tycker det är spännande och roligt. Jag valde det för att det finns jobb, jag tror att det blir bra.

Bland talarna fanns stadsarkitekten Björn Siesjö som presenterade de expansiva planerna för Göteborg. Arbetsförmedlingen Bygg förklarade vad det innebär i form av arbetstillfällen, och Skanska berättade vilka yrkesroller de behöver i processen. Eleverna kan ta ett faktiskt kliv närmare första jobbet, genom att lämna in sina CV till Skanska och anmäla intresse för praktik. - Det här är verkligen ett pilotprojekt, det är helt nytt, säger Movants rektor Petra Rydbacken. Vi har alltid försökt hitta inspiration till eleverna men det är inte lätt att övertala företag att ta sig tid.

Svårt att få jobb

Många elever kommer från en situation där de har haft svårt få jobb och kanske har trasslat längre bak. Nu går de hos oss och ska komma ut i en bransch där det finns så mycket positivt och så mycket framtid, det finns massor att hämta för dem.

Vad får de här som skolan inte kan ge?

- Världen utanför. Världen är inte bara att de ska gå i skolan och vi tjatar om att de ska ta körkort och komma i tid. De måste känna en delaktighet i samhället, vilja gå in och bidra och känna vilket enorm tillfredsställelse det är att vara del i vår stad.

Bredvid Adolfo Rodriguez sitter Jawid Karimi som pluggar till plattsättare. - Det är jättebra att få information om vad som krävs på arbetet och vad ska man göra för att få jobb. Jag har aldrig jobbat inom branschen, men jag valde att bli plattsättare eftersom jag tycker det är kul jobba med händerna. Vännen Adolfo lägger armen om hans axlar och skrattar. - Vi kommer vara de roligaste byggarbetarna. Vi är så glada, vi kommer förändra byggarbetsplatsen. Eller hur?

Senast uppdaterad: 2016-04-12