c

STUDIO i Malmö: Work, stay, play

Ett hus där du kan arbeta, bo över och inspireras? Jodå, det finns! I det 14 våningar höga STUDIO i Malmö möts hotellets gäster av kreativa företagare, de som tittat in för studiero eller för att överraskas.

Hösten 2016 stod ett nytt landmärke klart – STUDIO. På första parkett vid Hjälmarekajen, fem minuters promenad från Centralstationen i Malmö, reser sig den 14 våningar höga byggnaden. Skanskas ledord när byggnaden planerades var "work, stay och play", och tanken var att miljön skulle vara flexibel och föränderlig för att hela tiden överraska och stimulera både hyresgästernas och besökarnas sinnen.

När Flervärden är på besök uppfylls ambitionerna. Anja Westling, community manager på United Spaces, instämmer.

– Jag har inte mött motsvarigheten till det här huset tidigare och både pulsen och öppenheten är fantastisk. Vi gillar när folk tittar in till oss, stannar upp och faktiskt säger "wow". Det är en bra känsla och det är människorna här i huset som förmedlar den, säger hon.

United Spaces affärsidé är coworking – ett modernt sätt för företag att både jobba och ha ett socialt sammanhang ihop. I stället för att vara hyresgäster är företagen här medlemmar i United Spaces företagssamhälle, eller "community". Runt 30 små och stora företag från helt olika branscher samsas på STUDIO-husets 20 000 kvadratmeter som rymmer totalt 200 personer. I den stora loungen möts medlemmarna för fika, lunch eller event. Det går förstås att sitta och jobba på den öppna ytan i loungen också

– Jag älskar att miljön här känns som hemma och samtidigt ger en sådan inspiration till att jobba. Man träffar folk från andra branscher och får i gång samtal och nätverkande, det finns en väldig öppenhet i vårt community, säger Anja Westling.

Anja Westling tycker att företagsmixen hos United Spaces – allt från advokatbyråer och handelskammare till massör och rekryteringsexperter – är väldigt spännande och betonar att det är viktigt att "se sig som komplement till varandra". Så fungerar det faktiskt med de andra hyresgästerna i huset också, hon gillar att Story Hotel och Altitude Meetings mittemot hjälper och stöttar varandra med gäster och events.

Altitude Meeting ger företagen full service

Altitude Meetings är ett företag med en bred affärsidé som också innebär att vara spindeln i nätet i STUDIO. Förutom att serva andra företag med mötesrum, konferenser, workshoppar och event har Altitude Meetings i uppdrag att sköta receptionen, ta hand om nya hyresgäster och inte minst – att fylla huset med kultur.

– Det ska vara öppet och inte nischat här. Huset blir bra när folk utnyttjar det till fullo och när studenter från högskolan strömmar in för att fika, plugga eller bara mötas. Vi gillar också att det finns så många olika företag, det blir en väldigt levande atmosfär, säger Sofie Gudmundsson, delägare och en av grundarna av Altitude Meetings.

Altitude Meetings är måna om att miljön ska kännas annorlunda.

– Ibland tror folk som kommer in här att det är ett kafé och då blir vi glada för vi vill verkligen ge den känslan av välkomnande, säger Calle Håkansson, projektledare och säljansvarig hos Altitude Meetings.

Story Hotel – ett högst modernt hotell

Uppe på de översta våningarna i STUDIO huserar Story Hotel, som också finns i Stockholm och Sundbyberg. Hotellet har 96 rum och från många av dem har gästerna utsikt över Köpenhamns skyline, Öresund och hamninloppet i Malmö. Storys koncept skiljer sig en hel del från de traditionella hotellen – gästen bokar och betalar på nätet och checkar in via någon av paddorna i receptionen. För att komma in på rummet krävs bara en kod till dosan utanför dörren.

– Receptionisten fungerar mer som värd och concierge och tipsar om restauranger och sevärdheter i stan, berättar hotellchefen Sebastian Kamieniarczyk.

Sebastian Kamieniarczyk är nöjd med STUDIO. Han uppskattar mötena med de andra hyresgästerna och gillar det flexibla sättet att skapa kontakt som uppstår här. Ett intensivt samarbete med företagen som ordnar konferenser och kongresser blir naturligt, eftersom deras kunder ju ofta har behov av hotellrum för övernattning.

– Huset är väldigt spännande i sig. Företagen i huset blir lite som en familj, vi nätverkar och vill gynna varanda.

Senast uppdaterad: 2017-06-15