Du är här

Skanska i Sverige

Här hittar du information om Skanskas verksamhet i Sverige.

2012-06-29 07:00 CET

Skanska säljer fastigheten Bassängkajen till Vasakronan för 652 miljoner kronor

Skanska har tecknat ett avtal med Vasakronan om överlåtelse av kontorsfastigheten Bassängkajen i Malmö. Affären genomförs som en bolagstransaktion där köpeskillingen beräknats utifrån ett fastighetsvärde på 652 miljoner kronor. Transaktionen bokas i det andra kvartalet och tillträde sker i det tredje kvartalet 2012.

Bassängkajen, Malmö

Bassängkajen ligger på Universitetsholmen i Malmö. Kontorsfastigheten består av sju plan med garage i källarvåningen och omfattar totalt 16 200 kvm uthyrningsbar kontorsyta. Det tre största hyresgästerna är Malmö Högskola, Visma och Awapatent.

Kontorshuset är ett av Nordens första med en pre-certifiering på den allra högsta nivån, Platinum, enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED. Tillträde kommer att ske 28 september.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland samt Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Kontakta: Camilla Wieslander,
Företag: Skanska Commercial Development Nordic
Mejl: Camilla Wieslander »

Kontakta: Edvard Lind,