Du är här

Skanska i Sverige

Här hittar du information om Skanskas verksamhet i Sverige.

Hellre ett flygplan över skogen än flera konsulter på jorden

Små, obemannade flygplan är på väg att ta över allt fler tidsödande, riskabla och dyrbara arbetsuppgifter. Ett exempel på det kan man se på en bergtäkt i Småland.

Drönare

Daniel Bujnowski från Geopartner monterar och skickar iväg det bara 1,5 kilo lätta, lilla planet, utvecklat av ett litet företag i Skellefteå. För säkerhets skull har han en ”Pet-finder” med sig, en radiopejl som kan hitta planet om det mot förmodan skulle flyga ur kurs.

För den ormvråk som misstänksamt seglar upp intill den lilla plastfarkosten på 120 meters höjd är SmartPlane knappast någon konkurrent. Det är den däremot för diverse mätexperter.

– Med hjälp av små, batteridrivna flygplan kan man inventera lager på täkter betydligt billigare, snabbare och mer exakt. Dessutom minskar riskerna, när ingen längre tvingas klättra omkring i den riskabla täktmiljön, berättar Björn Sandén, som är mätchef på Skanskas verksamhetsgren Väg och Anläggning.

De små planen är också utmärkta hjälpmedel vid projektering av vägbyggen, eller, i helikopterversion, till inspektioner av broars undersidor. Med mycket mera.

På Skanskas lilla bergtäkt i Åserum, några mil söder om Oskarshamn i östra Småland, används det ena av Skanskas hittills två plan till lagerinventering.

Det som vid en hastig blick kan förväxlas med en leksak visar sig snabbt vara betydligt mer avancerat. Daniel Bujnowski från det polska företaget Geopartner, ”pilot” på dagens i vanlig ordning drygt 20 minuter långa flygtur, ägnar en bra stund åt förberedelser.

– De här vita kryssen jag lägger ut med 300 meters mellanrum är till för att, via GPS, ge rätt koordinater till den modell vi skapar, förklarar han.

Därefter går han till en gräsplätt där planet kan mjuklanda, riggar en GPS-markstation och en fältdator, ställer in Åserums koordinater och ritar upp flygrutten på en pekskärm. Sedan monterar han det lilla planet och skickar iväg det.

De cirka 300 bilder som planet tar resulterar i ett ortofoto, en geometriskt korrigerad flygbild, som databehandlas av ett särskilt utvecklat program. Utifrån de data man får, beräknas mängderna i högarna på täkten. Resultaten levereras efter två eller tre dagar.

Text: Anders Wikberg
Foto: Peter Nordahl