Du är här

Skanska i Sverige

Här hittar du information om Skanskas verksamhet i Sverige.

Stäng

Elbil sparar pengar åt Spårväg City

Miljöprojektet Spårväg City i Stockholm blev i november först i Skanska Sverige med en egen elbil. Bilen är inte bara bra för miljön, den sparar också pengar åt projektet.

Spårväg City kör elbil

Utsättaren Miro Beliansky och miljösamordnaren Magnus Ljungberg framför Skanska Sveriges första elbil, utanför Nordiska museet på Djurgården i Stockholm. I det snart CEEQUAL-certifierade projektet används även tio cyklar och insamlat regnvatten används för att binda dammet från motorkaparna. 

Torsdagen den 27 november 2014 var en historisk dag i Skanska Sverige. Då började nämligen den första elbilen rulla omkring i Skanskas tjänst, på Djurgården i Stockholm, i Region Väg och Anläggning Stockholms projekt Spårväg City.
Bakom ratten satt, och sitter fortfarande, utsättaren Miro Beliansky från Skanska Slovakien.
– Det kändes lite konstigt först, att det inte hördes att man hade satt på motorn. Men jag tycker att bilen är väldigt bra, säger han, nu med knappt två månaders erfarenhet.
Körtekniken är dock lite annorlunda. Batteriet laddas automatiskt när bilen motorbromsar, varför det gäller att släppa gaspedalen så ofta som möjligt.
– Kör du i en stad med mycket start och stopp kan ett fulladdat batteri räcka i 16–17 mil, men i jämn landsvägsfart räcker det bara 10 mil, förmodligen mindre om du håller maxfarten 130.

Grönt föredöme

Det är miljösamordnaren Magnus Ljungberg och hans företrädare Anna Palmér som ligger bakom satsningen. Givetvis med starkt stöd av projektets chefer.
– Vid sidan om miljövinsten sparar vi faktiskt pengar på elbilen, berättar Magnus, nöjd med att Skanska, via elbils-dekalerna, syns som ett grönt föredöme i Stockholmstrafiken.
Elbilen, en automatväxlad Renault Kangoo ZE, leasas och kostar 202 300 kronor (plus moms) i inköp. Batteriet tillkommer, det leasar man för 855 kronor i månaden. Men att ”tanka” kostar bara någon krona per gång. Det gör man hos etableringens hyresvärd Vasakronan, som ställt upp med särskild garageplats med eget eluttag.
– Ett litet minus är dock att värmen i bilen går på diesel. Men AC:n går på batteriet, berättar han.

Text: Anders Wikberg
Foto: Claes Löfgren