Du är här

Skanska i Sverige

Här hittar du information om Skanskas verksamhet i Sverige.

Stäng
Vad: Motorväg
Kund: Gdańsk Transport Company
Område: Polen
Byggnadsår: 2011

Motorväg A1 i Polen

/Sparar tid och liv

Nya motorvägen en avsevärd förbättring

Den nya motorvägen A1 är en avsevärd förbättring. Den 15 mil långa fyrfiliga vägen är en snabb och säker länk mellan Östersjöhamnarna i norr och landets centrala delar. Den nya motorvägen ansluter även till det transeuropeiska transportnätet och kopplar ihop Gdańsk i Polen med Wien i Österrike och Brno i Tjeckien.

Motorvägen bidrar starkt till Polens tillväxt och är en viktig länk i landets infrastruktur.

Sänkta olyckstal

A1 innebär även en väsentligt säkrare trafik. Det blev uppenbart redan när den första 25 kilometer långa sträckan invigdes i december 2007, ett år tidigare än planerat. Breda, raka A1 var säkrare än de gamla vägarna. Även de mindre vägarna i närheten av A1 blev mindre olycksdrabbade eftersom de avlastades. Totalt sjönk olyckstalen på vägarna med 20 procent.

Ett långsiktigt åtagande

Polens statliga vägverk delegerade ansvaret för utveckling, finansiering, design, byggande och underhåll av A1 till Skanska och dess partner i en 35-årig offentlig privat samverkan (OPS) som inleddes 2004.

Motorvägen byggdes i två faser mellan 2005 och 2011. Hela den nio mil långa sträckan i den första fasen öppnades för trafik 2008. De sista sex milen till Toruń blev färdiga 2011. Bägge faserna färdigställdes före utsatt tid.

Konsortiet GTC (Gdańsk Transport Company), där Skanska är delägare, ansvarar för drift och underhåll fram till 2039. GTC-delägaren Intertoll kommer att ta hand om städning, skyltning, snöröjning med mera.

Vägprojektet krävde mycket arbetskraft. Skanska anställde runt 1 500 personer, och i slutfasen arbetade nästan 4 500 personer med projektet. Många som anställdes i samband med projektet är kvar hos Skanska i Polen, vars verksamhet expanderat till att omfatta hela Polen.

Motorvägsbygget innebar också ett stort antal viadukter, motorvägskorsningar, samt på- och avfarter. Sammanlagt 137 nya broar byggdes längs A1, inklusive två långa broar över Wisłafloden. Den längsta är nästan två kilometer lång med ett huvudspann på 180 meter.

Avtalen för de två etapperna uppgick till sammanlagt 1,25 miljarder euro, och Skanskas andel är 80 procent. Skanska äger 30 procent av konsortiet GTC, tillsammans med John Laing Infrastructure, NDI Autostrada och Intertoll Infrastructure Developments.

Fakta: 

Längd: 15 mil fyrfilig motorväg, ett stort antal viadukter, totalt 137 nya broar inklusive två större broar över Wisłafloden. Den längsta är nästan två kilometer lång med ett huvudspann på 180 meter.
Kund: Gdańsk Transport Company (GTC) åt det polska vägverket. Skanska äger 30 procent av GTC och hade en andel på 80 procent av byggavtalet värt sammanlagt 1,25 miljarder euro.
Färdigt: 2011
Läs mer: www.skanska.com/a1

 

01. Motorvägen A1 löper igenom ett landskap som har ett stort kulturellt och historiskt värde. Med hjälp av vallar och plank dämpas störningarna från vägen. Foto: Kacper Kowalski/aeromedia.pl

02. A1 ersatte en tvåfilig landsväg som var en av Polens mest olycksdrabbade. Den nya vägen har gjort sträckan snabbare och säkrare.

03. Byggandet av A1 krävde tonvis med asfalt. I projektet ingår ett stort antal viadukter och sammanlagt 137 nya broar, varav två långa broar över Wisłafloden. Den längsta är nästan två kilometer lång med ett huvudspann på 180 meter.

Alla

Vi firar våra första 125 år

Manhattans broar

» Räkna med mig! – Öresundsbron

En verklig genväg – Autostrada A1 i Polen

Säkrare skolvägar – så byggde vi motorvägen Autopista Central

Goda grannar - 10th Street i Washington D.C.

Ska vi bada? Hammarby Sjöstad, ett nytt sätt att leva i en hållbar stad

Sugen på information? MetLife Stadium i siffror

BoKlok - Hemtrevnad i platta paket

Direktsändning från Nya Karolinska Solna

Kyla som förlösande ingrediens – med envishet genom Hallandsås

Svindlande höjder - Empire State Building

Fågel, fisk eller mittemellan? Gissa höjden på Heron Tower