Du är här

Skanska i Sverige

Här hittar du information om Skanskas verksamhet i Sverige.

Stäng

Supporttekniker

Supportteknikern hjälper medarbetare som har problem med sin dator eller mobiltelefon. Binh Huynh arbetar som supporttekniker på Skanska och är specialiserad på Officepaketet.

Binh Huynh har arbetat som supporttekniker på Skanskas huvudkontor i Solna sedan 2001. Skanskaanställda som har problem med sin dator eller mobiltelefon ringer till supporten för att få hjälp.

Vad krävs av en bra supporttekniker?

– Du måste vara serviceinriktad, tydlig och ha bred allmän kunskap om datorer. På supportavdelningen har vi olika spetskompetens eftersom det är omöjligt att kunna alla program och verktyg lika bra. Du måste vara ganska stresstålig eftersom det ibland är många som behöver hjälp samtidigt.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa är att kunna hjälpa medarbetare att få datorn att fungera eftersom den är deras arbetsverktyg. Funkar inte datorn så funkar inte dagen för dem. Ett uppdrag som kostar flera miljoner kan försenas om datorn inte fungerar. Det är roligt att få uppskattning när jag lyckats hjälpa någon.

Har ditt arbete förändrats genom åren?

– Ja, förr var de flesta frågorna enkla, mycket löste vi genom att be den som ringde att starta om datorn. Men under årens lopp har folk blivit duktigare. Nu är frågorna ofta mer komplexa. Det ställer krav på mig som supporttekniker, jag måste ha djupare spetskompetens inom mitt område. Jag lär mig mycket på egen hand men jag utvecklas också genom att delta i olika projekt. Nu är jag med i ett projekt som handlar om att synka sin mailbox med telefonen.

Det här jobbar supportteknikern med

Som supporttekniker svarar du på inkommande telefonsamtal från medarbetare som har problem med sin dator eller mobiltelefon. Ditt ansvar är att minimera störningar i det dagliga arbetet. De fall du inte kan lösa själv skickar du vidare till någon inom gruppen som har spetskompetens inom det aktuella området. Du har förståelse för verksamheten, kan prioritera och delegera. Du kommunicerar tydligt och är serviceinriktad. Som supporttekniker rapporterar du till chefen för service desk.

Bakgrund

Vi ser gärna att du har en IT-utbildning. Högskoleutbildning är inte något krav men självklart är det bra om du har det, alternativt en KY-utbildning eller liknande. Det är även bra om du har supporterfarenhet. Du behöver vara serviceminded, stresstålig, strukturerad, lyhörd och kommunikativ.