Du är här

Skanska i Sverige

Här hittar du information om Skanskas verksamhet i Sverige.

Stäng

Marknads- och uthyrningschef

Marknads- och uthyrningschefen marknadsför fastigheter, kommande projekt och hittar lämpliga hyresgäster. Anna-Maria Kääriä gillar sitt jobb, särskilt utmaningen det innebär att identifiera rätt målgrupp för varje Skanska-fastighet.

Anna-Maria Kääriä rekryterades till rollen som marknads- och uthyrningschef på Skanska Fastigheter 2005. Hon har ett förflutet som marknads- och försäljningschef bland annat i tidningsbranschen, är utbildad copywriter och har varit VD på reklambyrå.

Vad innebär jobbet som marknads- och uthyrningschef?

– Jag ska marknadsföra våra projekt och se till att våra fastigheter blir uthyrda. Det betyder att jag ska paketera vårt erbjudande så att företag vill bli hyresgäster i våra fastigheter.

– Vi är dessutom projektutvecklare så ibland finns bara ett hål i marken eller en fastighet som ska rivas. Det är min uppgift att marknadsföra det där hålet i marken och få företag att förstå hur bra det kommer att bli om tre år när huset är byggt.

Vad är utmanande i ditt jobb?

– Ibland är det svårt att hitta rätt hyresgäster till rätt lokal. Då måste jag verkligen jobba hårt med att identifiera rätt målgrupp. Men jag gillar utmaningen, det som är svårast i min roll är också det roligaste. Det är även väldigt roligt att få vara med kunden när de skapar sitt eget kontor med vår hjälp. Vi har kunder som passar på att göra omorganiseringar och lyfta sitt varumärke när de flyttar till ett modernt och miljöriktigt hus.

Var det en stor omställning att gå från tidningsvärlden till byggbranschen?

– Ja, det var tufft. Det var svårt med omställningen att gå från en bransch som var så snabbfotad. I tidningsbranschen sprang alla runt, hade bråttom och skrek i telefonluren, på Skanska är det ett helt annat tempo och man jobbar mycket mer i projekt. Allt är väldigt långsiktigt. I början satt jag och hoppade och hade inget tålamod, alla tyckte nog att jag var jättejobbig. Nu har jag mer respekt för att saker tar tid.

– Jag är van att hantera kunder och förstår affärer. Visst saknade jag kunskap om fastighetsbranschen när jag började på Skanska men huvudsaken är att jag lyssnar på min kund. Sedan finns det proffs här hos oss som kan genomföra deras önskedrömmar. Jag är projektledaren som för kundens önskemål och behov till våra projektchefer och ingenjörer, och tvärtom. Jag ser mig ibland som en länk mellan kund och fastighetsägare.

Det här jobbar marknads- och uthyrningschefen med

Som marknads- och uthyrningschef har du det övergripande ansvaret för att vakanser och projekt hyrs ut. Du håller dig uppdaterad om vad som händer i affärsvärlden och ser till att affärsmöjligheter följs upp. Du är lyhörd, vet vad marknaden vill ha och är känslig för trender. Ansvaret för att utveckla ditt och marknadsgruppens nätverk ligger också på dig. Du rapporterar till VD och sitter i ledningsgruppen.

Att leda och utveckla både gruppen och den enskilde individen är en viktig arbetsuppgift. Målet är att alla ska trivas. Ansvaret för samarbetet med övriga delar i bolaget och inom Skanska ligger också på dig. Du gör verksamhetsplanen för marknadsgruppen, en så kallad marknadsplan. Du sätter även upp klara och tydliga mål för arbetet och ansvarar för att rapportera budget och prognoser.

Bakgrund och viktiga egenskaper

Du behöver ha någon form av utbildning inom reklam eller marknadsföring och lång erfarenhet av både marknadsföring och försäljning. Du förstår företagsekonomi och hur en större affär går till. Erfarenhet av att hantera stora kunder och kunskap om hur bygg- eller fastighetsbranschen är också meriterande.

Dina personliga egenskaper är väldigt viktiga. Exempelvis behöver du vara social eftersom det är din uppgift att bygga upp en god relation till kunden och ett ömsesidigt förtroende.