Du är här

Skanska i Sverige

Här hittar du information om Skanskas verksamhet i Sverige.

Stäng

Ett lyft för flygplatsen i Norrköping

All utrustning måste igenom en säkerhetskontroll, köksutrustning som används dagtid och områden som inte ens kan beträdas vid vissa tidpunkter. När man ska installera på en aktiv flygplats gäller det att vara flexibel.

Med cirka 10 meters avstånd sitter 320 detektorer på Norrköpings flygplats. Det nya brand- och utrymningslarmet har installerats av Skanska Installation i Linköping och Norrköping, som har bildat en gemensam serviceorganisation.
– Enligt regelverket får en detektor täcka högst 100 kvadratmeter yta, så det blir en del installationsjobb på en så pass stor yta som en flygplats, säger Fredric Almgren, projektledare på Skanska Installation El Östergötland.

Just flygplatser är utmanade av flera skäl. Den stora säkerhetsaspekten gör att det kan vara svårt att komma till och installera på alla platser. Flygplatsens allmänna utrymmen delas av många aktörer: polisen, tullen och personal vid säkerhetskontroll och incheckning.

Det finns också många ytor som upplåter växlingskontor, bankomater, taxfreeområde och restauranger. Men framför allt har en flygplats många säkerhetsområden, exempelvis en gate före ett flyg ska starta, som inte får beträdas utan att all utrustning gått igenom en säkerhetskontroll. Det kräver en flexibel planering och mycket kommunikation mellan montörer, flygplatspersonal och övriga aktörer.

– Det har blivit en hel del nyckelhantering för att komma till vid de olika områdena. Men framför allt har vi fått vara flexibla. I restaurangdelen har det exempelvis bara gått att installera brandlarm när köksutrustningen inte varit igång. Därför har vi fått arbeta en del på kvällar och helger, säger Fredric Almgren.