Swedbanks regionkontor till Malmö Live

Pressmeddelande 2015-02-27 12:00 CET

Skanska har tecknat hyresavtal med Swedbank om cirka 1 750 kvadratmeter i kontoret vid Malmö Live. Swedbank flyttar därmed sitt regionkontor till Malmös nya landmärke, kvarteret Malmö Live.

Den 2 maj står Malmö stads stolthet Malmö Live klart, en mötesplats för såväl den nationella som internationella besökaren. Här blandas Malmös stadshistoria med helt nybyggda hus i storstadsskala. Skanska bygger 90 000 kvadratmeter, varav ett nytt konserthus, en kongress-anläggning, ett hotell samt två bostadshus och ett kontorshus. I kvarteren samlas musikintresserade, kongressdeltagare, boende, studenter, arbetande och besökare i en miljö full av liv och rörelse.

Skanskas kontorshus blir en dynamisk och arkitektoniskt intressant byggnad med varierande höjder. Arkitekturen är utformad av den danska och prisbelönta arkitektfirman Dorte Mandrup Arkitekter. Det starka estetiska uttrycket bidrar till stadsbilden samtidigt som fasaden fungerar som en fast solavskärmning. I bottenvåningen ligger ett gemensamt atrium för möten och arbete. Publika ytor och en restaurang gör huset välkomnande och levande.

– Med tanke på den satsning som vi gör i södra Sverige, inte minst genom förvärvet av Sparbanken Öresund, känns det extra roligt att bli en del av Malmö Live. Att välja Skanska som samarbetspartner känns väldigt bra då Skanskas miljö- och hållbarhetsengagemang stämmer väl överens med vår egen profil, säger Lars Ljungälv, regionchef Swedbank.

– Vi är mycket glada över att Swedbank väljer att lägga sitt regionkontor i kontoret vid Malmö Live. Det är en ny plats mitt i Malmö, ett kvarter som rymmer både nybyggda fastigheter och äldre byggnader. Det känns därför extra passande att välkomna en modern bank med rötterna tryggt förankrade i den svenska sparbankshistorien till kvarteret, säger Sofia Ekerlund, marknadsansvarig, Skanska Öresund.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Oslo i Norge samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige.

Läs mer om projektet Malmö Live på www.skanska.se/kontormalmolive

Kontakta: Camilla Wieslander, VD