Skanska bygger om Klara C vid Stockholms centralstation för 800 miljoner kronor

Pressmeddelande 2013-11-12 08:30 CET

Skanska har slutit avtal med Vasakronan om renovering och modernisering av byggnaden Klara C på Vasagatan 14, mitt emot centralstationen i Stockholm. Ordervärdet är cirka 800 miljoner kronor, vilket inräknas i Skanska Sveriges orderingång för fjärde kvartalet 2013.

Sthlm Klara C

Den kulturhistoriskt värdefulla fastigheten som har 12 våningar och en bruttoarea på 48 000 kvadratmeter ska renoveras i sin helhet och moderniseras. Byggstart är planerad till 1 mars 2014. När arbetet är klart i slutet av 2016 kommer huset att innehålla kontor, konferenslokaler, restauranger och butiker. Byggnaden kommer att motsvara högt ställda hållbarhetskrav. Avsikten är att ombyggnaden ska LEED-certifieras på högsta nivån, Platinum.

Skanska Sverige är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande. Affärsenheten har cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2012 till cirka 30 miljarder kronor. I Sverige är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.

Kontakta: Bengt Staaff, Head of Health and Safety Head of Seriousity
Telefon +46104481233