Skanska hyr ut 1200 kvm till VIA Travel i Kv Tennet i Göteborg

Pressmeddelande 2010-12-16 09:00 CET

Skanska har tecknat ett hyreskontrakt med VIA Travel i Kv Tennet på Kilsgatan 4 Göteborg. Kv Tennet är det kontorshus som Skanska nu lämnar i och med flytten till Gröna Skrapan i Gårda. Därmed är ca 2 500 kvm uthyrda i Kv Tennet som idag omfattar totalt ca 8 000 kvm.

VIA Travel är Nordens största affärsresebyrå, med fler än 90 kontor och 1 400 anställda i Sverige, Danmark, Finland och Norge. VIA Travel expanderar nu sin verksamhet i och med flytten i mars 2011. Totalt hyr företaget drygt 1 200 kvm i de nya lokalerna. Andra företag som sitter i huset sedan tidigare är PTC, Unilabs och Sqs.

Huset på Kilsgatan 4 består i dag av en kontorsyta på 8 000 kvm samt en kommande nybyggnation om totalt 12 000 kvm. Fullt utbyggd kommer kontorshuset att omfatta totalt 20 000 kvm. Skanska fortsätter därmed sin sin gröna resa i Göteborg.

– I och med vår egen flytt så skapar vi möjligheter för företag som uppskattar läget och vår gröna utveckling av fastigheter. Kv Tennet kommer att bli vår andra miljöprofilerade fastighet i Göteborg. Här finns plats för företag som har miljöfokus, säger Mats Dynevik, marknadschef på Skanska Fastigheter Göteborg.

– Det goda läget, lokalens utformning och att det ligger i ett av Göteborgs mest intressanta utvecklingsområden har varit avgörande för oss. Att huset dessutom ska byggas ut med ytterligare en etapp gör det extra intressant, säger Peter Skoglund, Area Manager West, VIA Travel.

Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland samt Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Kontakta: Mats Dynevik, Uthyrnings- och marknadschef
Telefon +46104484443