Skanska bygger tre hus åt HSB i Tuve

Pressmeddelande 2014-06-12 08:30 CET

Skanska har slutit avtal med HSB om att bygga tre flerbostadshus med 74 bostadsrättslägenheter samt parkeringsdäck i Tuve, Göteborg. Kontraktet är värt cirka 105 miljoner kronor.

Blasippan

De nya husen kommer att ligga längs Västra Tuvevägen precis intill Hisingsparken, med närhet till förskolor och skolor samt promenadavstånd till affärer och service vid Tuve Torg. Lägenheterna byggs i storlekar från ett till fem rum och kök.

– Vi ser fram emot att samarbeta med HSB i tillförseln av nya lägenheter i ett attraktivt område. Detta kommer att bli fina lägenheter med omsorg i materialval och stort fokus på låg energianvändning och god inomhusmiljö, säger Patrik Fallbring, projektchef, Skanska Sverige AB.

Den låga energianvändningen uppnås genom bland annat god isolering samt energisparande fönster och dörrar. Kostnaden för energianvändningen blir möjlig att följa upp för varje boende genom individuell mätning.

– Det känns bra att vi nu kan slutföra området och tillföra ytterligare 74 toppmoderna lägenheter med unik utsikt. Med detta projekt knyter HSB ihop området som består av både hyresrätter och bostadsrätter i direkt närhet till kommunikation, service och rekreation. Detta hus blir ett skolexempel på hållbart boende, säger Roger Sundbom, chef Fastighetsutveckling, HSB Göteborg.

Förberedelserna för bygget är påbörjade och avsikten är att husen ska stå färdiga för inflyttning i mars 2016.