Skanska säljer grönt kontor i Lund för 310 miljoner kronor

Pressmeddelande 2011-11-30 08:30 CET

Skanska säljer kontorsfastigheten Forskaren 3 i Lund för 310 miljoner kronor. Köpare är Wihlborgs Fastigheter AB som tillträder fastigheten den 1 december. Transaktionen bokas i fjärde kvartalet.

Foto Forskaren

Forskaren 3 består av två huskroppar som färdigställdes 2009 och har en sammanlagd yta på cirka 11 000 kvadratmeter. Byggnaderna har ritats av Tema arkitekter och är Lunds första fastighet byggd enligt EU GreenBuilding. Fastigheten är fullt uthyrd till mjukvaruföretaget QlikTech International.

– Vi ser ett starkt intresse för moderna, flexibla och miljöriktiga kontor i Öresundsregionen. Forskaren 3 ligger strategiskt mitt i forsknings- och utvecklingsklustret i nordöstra Lund, med ett utmärkt skyltläge vid väg E22. Det har attraherat såväl hyresgäster som investerare, säger Camilla Wieslander, VD för Skanska Öresund AB.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Oslo i Norge samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Kontakta: Camilla Wieslander, VD
Telefon +46104483289