Vinnarna av Skanskas gröna tekniktävling

Pressmeddelande 2015-01-29 09:00 CET

Ett mätinstrument att använda för förorenad mark och ett modulärt system för solceller och energilagring utsågs av juryn till de slutliga vinnarna i den spännande finalen av Skanskas gröna tekniktävling Deep Green Challenge.

Deep Green Challenge

För att driva utvecklingen framåt inom grönt byggande söker och uppmuntrar Skanska genom tävlingen Deep Green Challenge ny grön miljöteknik. Tävlingen har pågått under hösten och i går var det dags för finalen, där tio finalister presenterade sina lösningar inför juryn och inbjuden publik på Skanskas huvudkontor i Stockholm.

– Vi är mycket glada för det stora intresset för Deep Green Challenge. Det har varit ett tufft jobb för oss att sålla ut två slutliga vinnare av de totalt 60 tävlingsbidragen. Vi kommer nu att matcha de vinnande lösningarna i kommande byggprojekt, något som kan bidra i vårt arbete för ett grönare och mer hållbart samhälle, säger Gunnar Hagman, affärsutvecklingsdirektör, Skanska Sverige.

Vinnare av kategori Hus: Ferroamp Elektronik AB i Spånga för Energyhub. Ett modulärt system för integration av solceller och energilagring.

Motivering: En ekonomiskt attraktiv och skalbar teknik som möjliggör en flexibel användning av förnyelsebar energi samt en intelligent effektreglering.

Vinnare av kategori Väg och Anläggning: Envic-Sense AB, Västerås, för Freedd, ett mätinstrument för detektering av förorenade massor och vatten.

Motivering: En ny innovativ teknik med en stor potential att spara tid, pengar och miljö när förorenad industrimark ska bebyggas.

– Det intressanta med en miljötekniktävling är att små och stora företag har samma möjlighet att marknadsföra sig och få uppdrag för ett stort företag som Skanska. Tävlingsbidragen visar på bredden inom miljöteknikbranschen och vilken otrolig potential som finns för svensk miljöteknik, säger Per Simonsson, vd för samarbetspartnern Sustainable Business Hub.

Läs mer om tävlingen Deep Green Challenge: www.skanska.se/sv/Om-Skanska/Deep-Green-Challenge/