Ny databas ger miljövänligare byggen

Pressmeddelande 2005-05-24 00:00 CET

Byggbranschen förbrukar 70 miljoner ton material årligen och är en av de branscher som har störst miljöpåverkan. Idag lanserar Skanska Sverige en ny databas för att göra det lättare att kontrollera olika produkters påverkan på miljön.

Pressmeddelandefrån Skanska Sverige

2005-05-24

Ny databas ger miljövänligare byggen

Databasen samlar de byggvarudeklarationer som leverantörerna tagit fram för att redovisa vilken miljöpåverkan olika byggvaror har. Byggvarudeklarationerna gör det lättare dels att välja rätt produkter och dels att dokumentera vad som byggs in. Det har tidigare varit svårt att få tillgång till uppdaterade byggvarudeklarationer, ett arbete som nu förenklas.

- Miljö- och livscykelfrågor blir allt viktigare. För att göra det lättare att välja och hantera material så har vi valt att bygga en databas och sökmotor som gör det enklare att hitta information om en produkts miljöpåverkan. Via databasen ska man alltid hitta den senaste versionen av byggvarudeklarationer på samma ställe. Databasen kan också vara ett bra sätt att hitta information som kan användas för att välja bort produkter som inte uppfyller de miljökrav man ställer på ett specifikt projekt, säger Johan Gerklev, miljöchef Skanska Sverige.

Databasen kallas Byggarnas BVD-plats och administreras av Skanska men är öppen och kostnadsfri för alla. Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF) är delfinansiär av projektet. Databasen bygger på en sökmotor som hämtar nya och uppdaterade byggvarudeklarationer som leverantörerna gör tillgängliga på sina webbplatser.

- Byggarnas BVD-plats är ett mycket användbart verktyg. Nu har våra kunder och andra intressenter en samlad tillgång till våra aktuella och uppdaterade byggvarudeklarationer direkt från materialleverantörernas hemsidor, säger Henrik Jansson, representant för Sveriges Färgfabrikanters förening och Sveriges Fog-och Limleverantörers förening.

Byggarnas BVD-plats är en vidareutveckling av Byggarnas VIB-plats som sedan tidigare samlar de säkerhetsblad som är obligatoriska för kemiska produkter. I dagsläget finns ca 1500 byggvarudeklarationer och ca 7000 säkerhetsdatablad från ett drygt 100-tal leverantörer i Byggarnas BVD-plats.

Gå in i databasen:
www.byggarnas-bvdplats.com

För ytterligare information, kontakta:
Johan Gerklev, miljöchef Skanska Sverige AB,
mobil: 070-542 30 10