Skanska bygger bostäder för 170 mkr på Söder

Pressmeddelande 2005-09-06 13:59 CET

Skanska har fått uppdraget att bygga 126 nya student-, gruppboende- och hyreslägenheter åt Svenska Bostäder. Husen, ett bågformat hus och tre punkthus, kommer att byggas i närheten av Södersjukhuset. Inflyttning sker sommaren 2007.

Pressmeddelande från Skanska Sverige

2005-09-06

Skanska bygger bostäder för 170 mkr på Söder

-Vi är glada att ha fått förtroendet från Svenska Bostäder att bygga "Skytteparken", säger Anders Danielsson, vVD Skanska Sveriges som idag tillsammans med Svenska Bostäders VD Göran Vendel, fyrar av ett startskott för projektet på plats.

Skytteparken blir det andra projektet i Sverige som byggs med en ny typ av stomsystem. Det första projektet påbörjade Skanska i våras, 137 lägenheter åt Familjebostäder i Liljeholmen. Stomsystemet är en kvarsittande form i både tak och väggar som består av cementbundna träfiberskivor. Varje element har hakar på sidorna som man låser fast i varandra. Gjutningen görs med självkompakterande betong i väggar och bjälklag.

Fördelarna med det nya stomsystemet är en effektiviserad byggprocess. Mycket av arbetet kan ske inomhus på fabrik, vilket gör produktionen väderoberoende. Stomsystemet ger också kortare monteringstid och en bättre arbetsmiljö för Skanskas personal. Denna industrialiserade tillverkning sänker kostnaderna och är ett led i Skanskas arbete att bli det i särklass mest professionella byggföretaget.

I uppdraget ingår även byggandet av ett tvåvåningsgarage med plats för 300 bilar.

_____________________________________________________________

För ytterligare information kontakta gärna:
Anders Danielsson, vVD Skanska Sverige, tel 070-582 82 90