Så här bygger du ditt pepparkakshus – Skanskas expert ger sina bästa konstruktionstips

Pressmeddelande 2014-12-01 09:40 CET

Alexandra Laurén, aktuell som jurymedlem i Arkitektur- och designcentrums årliga pepparkakshustävling, delar här med sig av sina bästa konstruktionstips för pepparkakshus.

Skanska är i år samarbetspartner till Arkitektur- och designcentrums årliga pepparkakshustävling. I årets jury sitter bland andra Alexandra Laurén, regionchef för Skanska Nya Hem Stockholm. Tillsammans med övriga jurymedlemmar ska hon bedöma årets kreationer på temat på ”Rum för alla”. Skanska delar även ut specialpriset Årets konstruktion.

Alexandra Laurén brinner för stadsplanering och boendemiljöer. Hon är även utbildad konstruktör och är expert på hur man konstruerar en byggnad.

Alexandra Lauréns bästa konstruktionstips för ditt pepparkakshus:

• Börja alltid med att grovt skissa eller rita upp hur byggnadsverket ska se ut. Gärna från flera håll. Rita det därefter noggrant i verklig storlek. Rita från flera håll så att du kan klippa ut delar att göra mallar av.

• Tänk på hur verket ska hålla och stå stadigt. Det kan mycket väl vara så att det behövs stöttande delar som inte syns men finns inne i verket. Dessa måste du också göra mallar för. Tänk på att en tunn pepparkaksdel inte är så stark i sig, utan kan med fördel byggas upp som en H-balk eller ett fyrkantsrör, vilket radikalt ökar bärförmågan.

• Dags att baka! Kavla ut degen och skär ut varje del med en kniv längs mallarna. När bitarna kommer ut ur ugnen är de fortfarande mjuka och kan böjas rätt mycket om man vill.

• Bitarna blir något större under gräddningen. Detta kan ibland skapa problem med passformen. De kan också blivit lite skeva under bakningen. Både storleken och viss skevhet kan ordnas genom att skära försiktigt på bitarna, antingen när de svalnat eller när de fortfarande är varma och mjuka.

• Baka säkert! Smält socker är varmt och kan bränna fast och orsaka brännskador på huden. Använd därför gärna handskar.

Övriga jurymedlemmar är Sébastien Boudet, Dilsa Demirbag-Sten, Nomi Demirbag-Sten, Gustaf Karlsson och Lotta Kühlhorn.