Skanska rustar upp Frälsningsarméns lokaler vid Kvilletorget

Pressmeddelande 2004-12-09 09:15 CET

I nära samarbete bygger Skanska om Frälsningsarméns lokaler vid Kvilletorget. Den omfattande ungdoms- och sociala verksamhet som bedrivs här har under flera år haft lokaler som inte varit ändamålsenliga. Projektet är ett förtroendeuppdrag vilket bland annat innebär att projektet utformats som en totalentreprenad där Frälsningsarmén har insyn i projektets ekonomi.

Pressmeddelande frånSkanska Sverige

2004-12-09

Skanska rustar upp Frälsningsarméns lokaler vid Kvilletorget

- Eftersom vi har en begränsad budget är vi väldigt glada över att tillsammans med Skanska ha hittat en lösning som gör det möjligt att få till stånd den här ombyggnationen, säger Jörgen Kjellgren vid Frälsningsarméns Hisingskår. Skanska har tidigare hjälpt oss med flera mindre ombyggnationer och det nära samarbetet gör att vi på ett bra sätt kan få ut mesta möjliga av den budget vi har till förfogande.

I före detta biografen Gnistan vid Kvilletorget bedriver Frälsningsarmén en bred verksamhet sedan 1968  Här finns de flesta sorters människor representerade; chalmeristen som pluggar, företagaren som äter sin lunch, uteliggaren som söker lite skydd från vädrets makter och den ensamma mamman som behöver prata med en vuxen. I soppköket bjuds cirka 75 personer på mat varje dag. Barn- och ungdomsaktiviteterna har de senaste åren fått tränga ihop sig med övriga verksamheter eftersom ett våningsplan inte gått att utnyttja på flera år på grund av ökade krav på brandsäkerhet och utrymningsvägar. I samband med ombyggnaden kommer Skanska att sätta in ytterligare utrymningsvägar.

Ombyggnaden innebär att lokalerna nu kommer att kunna utnyttjas betydligt bättre. Bland annat kommer det sluttande golvet i den gamla biografhallen att planas ut vilket gör samlingssalen betydligt mer flexibel. Det gör det möjligt att hyra ut lokalen till olika föreningar för att få ett bidrag till Hisingskårens verksamhet.
- Det känns verkligen värdefullt att få arbeta med ett sådant här projekt som betyder så mycket för många människor, säger Skanskas produktionschef Anders Bromar.

Fakta: Hisingskåren, som är en av fem Frälsningsarmékårer i Göteborgsområdet, bildades 1968 genom sammanslagningen av två kårer i de nordvästra stadsdelarna. Hisingskåren håller till i gamla biografen Gnistan på Kvilletorget, en byggnad från 1937 i tre våningar. Ombyggnationen av de 700 kvadratmeterna startar i december och beräknas vara avslutade till våren nästa år.

För ytterligare information, kontakta:Anders Bromar, produktionschef Skanska Sverige AB
tel 070-5712494
Jörgen Kjellgren, Frälsningsarmén Hisingskåren