Skanska deltar i tre byggen vid Ground Zero i New York

Pressmeddelande 2011-09-09 09:00 CET

Skanska har varit på plats på Ground Zero i New York sedan den 12 september 2001. Dagen efter attacken hjälpte Skanska till med uppröjningsarbetet. Sedan dess har Skanska deltagit i flera projekt. Med anledning av årsdagen på söndag har intresset för arbetet vid platsen varit stor.

Skanskas tre främsta projekt på platsen är det nu avslutade projektet med tunnelförbindelser kring Dey Street, WTC Transportation Hub och den spektakulära stålkonstruktion, Oculus. Tunnelförbindelserna var det första stora kontraktet kring World Trade Center, värt cirka 1 miljard kronor.

WTC Transportation Hub är en knutpunkt för flera tunnelbanelinjer och den centrala tåglinje som förbinder New Jersey med Manhattan. Knutpunkten kommer att omfatta över 70 000 kvadratmeter och kan liknas vid en flygterminal under jord. Ordern som var värd cirka 2,7 miljarder kronor var 2006 Skanskas dittills största i USA.

Ovan jord ska Skanska upprätta den spektakulära stålkonstruktionen Oculus som ska tjäna som entré till stationen. Byggnaden har ritats av den spanske arkitekten Santiago Calatrava (som också ritade Turning Torso) och ska frammana bilden av en fredsduva. Att balansera de över 80 ton tunga stålbalkarna är ett av världens mest krävande stålprojekt. Uppdraget är värt omkring 1,3 miljarder kronor.

Utöver stationen byggs bland annat sex höghus, ett museum och en minnesplats av andra byggföretag. Arbetet på platsen präglas av koordination och logistik. Det pågår 45 olika projekt samtidigt och runt 100 olika företagen ska samsas, ibland bara decimeter ifrån varandra. Arbetet pågår sex till sju dagar i veckan i två 10-timmars skift.

– Arbetet på Ground Zero är oerhört komplext. Många företag ska samsas på ett litet område och deras arbete påverkar varandra. Trots det har arbetet gått bra och stämningen har varit god eftersom alla har en stark känsla av att jobba mot samma mål, säger Johan Karlström, VD och koncernchef på Skanska.

Antalet Skanska personal varierar från cirka 150 till 500. Området beräknas vara färdigställt år 2014.