Pressmeddelande: Skanska säljer fastighet till IVG Institutional Funds GmbH för drygt 90 miljoner kronor

Pressmeddelande 2010-10-04 09:00 CET

Skanska säljer en fastighet i Svågertorp, Malmö för drygt 90 miljoner kronor. Köpare är det tyska fastighetsbolaget IVG Institutional Funds GmbH.

Överenskommelsen avser handelsfastigheten Långhuset 2, där byggnaden är under uppförande och kommer vid färdigställande i maj 2011 att vara fullt uthyrd och omfatta ca 5 000 kvm.

Den nya ägaren IVG tillträder fastigheten under juni månad 2011.

– Vi kan med glädje konstatera att vi genom utvecklingen av en modern, grön och fullt uthyrd handelsbyggnad i rätt geografi kunnat möta upp investormarknadens krav, trots det tuffa konjunkturläget, säger Henrik Olsson, transaktionschef för Skanska Fastigheter Göteborg.

– Vi är glada att kunna lägga denna detaljhandelsbyggnad till vår svenska portfölj, och vi är särskilt nöjda med fastighetens GreenBuilding och LEED-klassificeringar. Investeringen är säkrad med ett långt hyreskontrakt, vilket är det viktigaste på dagens marknad. Det är vår tredje affär med Skanska i Sverige och vi ser fram emot framtida samarbeten, säger Jörg Laue, Senior Transaction Manager Nordic Region, IVG Asset Management GmbH.

IVG Institutional Funds GmbH är en del av IVG Immobilien AG som idag förvaltar ca 40 skräddarsydda fastighetsfonder och uppdrag för institutionella investerare med ca EUR 22,1 miljarder i förvaltat kapital.

I enlighet med Skanskas informationspolicy uppges inte försäljningsvinst för kommersiella utvecklingsprojekt under uppförande.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik, verksamhetslokaler och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Osloregionen i Norge samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.